Syarat-syarat menyertai INSEP


Program Peningkatan Kemahiran Industri  atau nama pendek nya , INSEP adalah sebuah program inisiatif kerajaan untuk meningkat kan keupayaan dan kemahiran para pemegang diploma dan ijazah dimana mereka akan dilatih di pusat latihan terpilih dan mendapat job on training di sesi akhir latihan. Sekiranya tiada kerja selepas tamat belajar,  tiada pekerjaan tetap, atau ingin meningkatkan kemahiran diri, maka sertai lah INSEP

Ini adalah syarat-syarat untuk mengikuti INSEP pada tahun 2015. Syatat ni ditetapkan oleh pihak Perbadanan Tabung Pembagunan Kemahiran (PTPK) yang menaja program INSEP ini.  Program adalah sepenuh masa. Sepanjang mengikuti kursus, elaun bulanan sebanyak RM500 akan diberikan.
  1. Pemohon mestilah warganegara Malaysia.
  2. Berumur di antara 15 hingga 35 tahun pada tahun latihan dijalankan.
  3. Mengikuti program latihan kemahiran sepenuh masa yang diluluskan oleh Perbadanan.
  4. Mengikuti latihan di Penyedia Latihan yang diluluskan oleh Perbadanan.
  5. Berasal dari keluarga yang berpendapatan tidak melebihi RM 10,000.00 sebulan.
  6. Tidak mendapat bantuan kewangan penuh daripada mana-mana agensi kerajaan yang lain untuk mengikuti program ini.
  7. Pemohon hendaklah mengemukakan seorang penjamin (Ibu/ Bapa/ Suami/ Isteri/  Penjaga yang sah)  selepas diluluskan pembiayaan latihan kemahiran
  8. Pemegang diploma atau ijazah. Tak kisah CGPA.
Jadi kepada graduan yang telah tamat belajar diploma atau Ijazah dalam mana-mana bidang boleh memohon untuk sertai kursus INSEP ini. Terdapat banyak kursus yang ditawarkan bagi setiap penyedia latihan tetapi tarikh bermula nya kursus dan masa kursus adalah berbeza mengikut penyedia latihan. Yang penting ia adalah percuma kerana ditaja PTPK. Tapi harus diingat, hanya boleh sertai program/kursus INSEP ni sekali je seumur hidup anda..

Had umur peserta bergantung pada sesetengah penyedia latihan. Ada yang letak tak lebih umur 25 tahun, jadi ada sesetengah penyedia latihan ada had umur masing-masing. Ada penyedia latihan yang sediakan hostel, dan ada yang tidak sediakan... Pilihan ditangan anda.

Penyedia Latihan ( Klik link to access website )

1. Melaka Industrial Skills Development Centre (MISDC)  Tel No : +60 6-335 3576

2. Negeri Sembilan Skills Development (NSSDC) - Tel No : 06-7587404

3. Pahang Skills Development Centre (PSDC) - Tel No : 09-5673200

4. Penang Skills Development Centre (PSDC) - Tel No : 04 - 643 7909

5. Perak Entreprenuer & Skills Development Centre (PESDC)  - Tel No: 05 – 366 8869

6. Pusat Pembangunan Kemahiran Sarawak (PPKS) - Tel No : 082-364198

7. Pusat Pembangunan Tenaga Industri Johor (PUSPATRI) - Tel No : 0 7-252 1606

8. Sabah Skills & Technology Centre (SSTC) - Tel No : 0 88-496 613

9. Selangor Human Resources Development Centre (SHRDC) - Tel No : 03 – 5513 3560

10. Terengganu Advanced Technical Institute (TATI) : Tel No : 09-8601000

11. Terengganu Skills Development Centre (TESDEC) - Tel No :: 09-6272222

12. Kedah Industrial Skills & Management Development Centre (KISMEC) - Tel No : 604-4414 619

Tapi sekiranya pelatih tidak menamatkan latihan, tindakan akan diambil iaitu
1.. INSEP : Penalti sebanyak RM20,000.00 atau sebahagian

tapi ada pengecualian penalti iaitu
i. Meninggal dunia
ii. Menyambung pelajaran
iii. Mendapat pekerjaan

Tapi diantara tempat latihan yang famous adalah Pusat Pembagunan Tenaga Industri Johor ( PUSPATRI). Sebab kursus INSEP(PUSPATRI) yang ditawarkan agak menarik seperti SHO, Plant Inspection Managment ( Belajar ttg API), NDT, Welding Inspection,Calibration Instrumentation,Oil & Gas Electro-Mechanical and Instrumentation... etc..

Selalunya kursus yang top adalah Safety Health Officer, NDT(PCN) Inspector, Welding Inspector, Underwater Inspection, Plant Inspection (API), Painting and Corrosion Inspector.. Kursus ni, selalunya akan ada interview dulu sebab selalunya bilangan yang memohon adalah agak ramai.. Kalau kita nak amik kursus ni kat luar, harga kursus ni mahal, jadi kalu nak kemahiran ni, sertai INSEP la jawapannya. Percuma je..

Jadi buat la pilihan yang terbaik..  Hubungi pihak penyedia latihan tersebut untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai kursus yang ditawarkan dan waktu pengambilan bagi setiap kursus.. . Inilah caranya untuk membezakan diri anda dengan graduan yang lain, kerana disini anda akan belajar kemahiran.

Permohonan adalah secara online, jadi masuk ke website penyedia latihan, dan apply untuk kursus yang berminat. Tiada sebarang bayaran dikenakan. 

Ok. Semoga dapat berjumpa anda disana. Elaun bulanan sepanjang kursus berlangsung akan diberikan, jumlahnya adalah RM500 setiap bulan.
( Klik label "kursus percuma" atau "kursus untuk siswazah" untuk maklumat kursus lain selain INSEP)

Sebarang pertanyaan, sila comment dibawah.. Saya akan cuba menjawab sekiranya berkesempatan..
Terima kasih kerana membaca..

Comments

  1. Jemput ke http://nuraina-akmal.tumblr.com/ bro. Aku pun baru masuk INSEP di PUSPATRI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon pencerahan nak masuk insep boleh. teringin ni :)

      Delete
    2. Asal ada diploma atau ijazah, dah layak sertai insep ni.. Apa pun kena check dari website penyedia latihan diatas.. sbb wktu latihan dibuka berbeza.. cara mudah contact no diatas dan tanya ttg insep program.. untuk insep program ni jgk, blh tnya di bahagian career guidance department di universiti dan kolej di tempat anda belajar.. ada maklumat disana..

      Delete
    3. Program yg brkaitan electrical kat mane bang?

      Delete
    4. Program yg brkaitan electrical kat mane bang?

      Delete
    5. Kalau ada spm je tak boleh ke ?

      Delete
    6. Assalamualaikum, saya nk tanya encik, kursus apa yang sesuai dengan degree saya industrial electronic

      Delete
  2. InsyAllah. Apa pun, try the best Nasihat aku, ilmu yang dapat tu faham sebaik mungkin.. Kalau boleh, bulan ke-2 lepas ni, dah apply praktikal awal-awal. Supaya tak dak masalah untuk urusan praktikal nanti..

    ReplyDelete
  3. tumpang tanya boleh tak nak apply kursus insep di negeri lain dan bagaimana nak tahu bila kemasukan baru insep ni?

    ReplyDelete
  4. kemasukan insep ni berbeza ikut negeri dan program.. Cuma mmg kena check melalui website diatas tu ( click je ). Cara mudah, call kt setiap pusat latihan untuk dapatkan info bila program yang kita berminat masuk bermula. Tak de masalah, boleh je apply kat mana2 negeri asalkan rakyat malaysia.. Tapi pilih kursus yang betul2 berminat dan yang ada kerjasama dgn company luar, maksudnya ada cert yg betul2 market. . , sebab boleh join insep ni sekali je seumur hidup. The best recommended Insep program kat area Johor, Puspatri.

    ReplyDelete
  5. Salam..sy dpt offer utk join program Insep..tp sy x paham dgn konsep penjamin tu..kenapa kne ada penjamin? Kira mcm penjamin tu akan byr utk kos kita join program tu ke? Setahu sy biasa nya kalau ade konsep penjamin ni, gaji penjamin tu akan ditolak utk byr sesuatu sbg jaminan ke atas kt..blh tlg jelaskan tak? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begini ye. apabila kita join insep, akan ada perjanjian dimana kita perlu menamatkan pengajian berdasarkan tempoh masa ditetapkan. Maka, sekiranya cik secara sengaja berhenti dari pengajian insep secara tiba tiba tanpa alasan yang kukuh, maka, penalti akan dikenakan.. klausa mengatakan

      Tapi sekiranya pelatih tidak menamatkan latihan, tindakan akan diambil iaitu
      1.. INSEP : Penalti sebanyak RM20,000.00 atau sebahagian

      tapi ada pengecualian penalti iaitu
      i. Meninggal dunia
      ii. Menyambung pelajaran
      iii. Mendapat pekerjaan

      Maka disini, penjamin perlu membayar penalti sekiranya cik tidak menamatkan pengajian/latihan kecuali 3 pengecualian yang ditulis diatas.
      Maksudnya, bila dah join, tak boleh suka hati berhenti. Belajar sehingga habis tempoh yang ditetapkan.

      Program INSEP adalah percuma kerana dibiayai oleh Perbadanan Tabung Pembagunan Kemahiran untuk para graduan diploma dan ijazah.
      Saya pun dah habis latihan, alhamdulilah, sudah dapat pekerjaan sebagai jurutera.
      Nasihat saya, pilih kursus yang betul betul berkuallti untuk perjalanan kerjaya cik nanti.

      Delete
    2. Selalunya krusus eksukutif halal Di mana ye

      Delete
  6. sekiranya maksud saudara, kursus INSEP, Halal Product Executive, , kursus ini terdapat di Melaka. Klik link website diatas dan cari di bahagian course untuk maklumat lanjut kursus ini.

    ReplyDelete
  7. Salam
    Sy nk tnye.. Sy bdk ekonomi bleh tk sy nak join program ni.. Minta pencerahan yea.. Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je nk join.. kursus insep yg berkaitan economic, adalah planning resource erp dan financial accounting sap. Ilmu ni penting kalu nak kerja di syarikat swasta/ kilang pembuatan, etc. Tempat yg tawar kursus ni di PSDS, Penang.. Cuba call tanya ttg pengambilan intake terbaru. Staff di PSDC sangat cepat menguruskan student yg nak masuk ttg INSEP ini.

      Delete
    2. Kalau kami bdk economic nk apply SHO.. Agak2 boleh tak? Sbb macam tade kena mngena je ngn bidang yang kami belajar..

      Delete
    3. Sesiapa pun boleh apply sekiranya mmg nak belajar, dan kalu ada kekosongan, mungkin boleh dapat. Cuma kadang2 akan ada interview dlu. Cuba lihat bidang mana nak pergi, kerana ikut minat masing2.. Kursus ini banyak belajar ttg akta kilang dan jentera 1967 dan akta keselamatan pekerja. Jadi sekiranya ada kemampuan menghafal dan mengingat, exam sho ini adalah mudah bagi anda.. buku akta ni boleh cari di Popular atau MPH..

      Kursus SHO ni, kalu dibuat secara persendirian berharga dalam RM4,000 untuk jangka masa 22 hari.. part time atau full time, di NIOSH berdekatan. Bila dalam INSEP, program ini adalah percuma kerana ditaja sepenuhnya, dari belajar hingga lah ke exam.

      Sekiranya hendak tahu lebih lanjut tentang SHO ni, layari blog ini, dan baca pengalaman seorang SHO... Bermula dari exam, sehinggalah mendapat green book (Competent person) dengan berada dalam bidang safety selama 3 tahun..
      http://mohdrosly.blogspot.my/2012/07/aku-jadi-sho-safety-health-officer.html

      Pilihan ditangan masing-masing, pilih haluan yang menentukan kerjaya idaman anda...

      Delete
  8. Assalam..saya nak tanya..kalau kami lepasan USM konvo 21/11/2015 ni..boleh ke daftar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalkan dah habis belajar dah boleh daftar untuk kursus berminat di mana mana penyedia latihan diatas. Cuma tarikh kursus tu mungkin berbeza. Kena masuk check di website dahulu dan contact penyedia latihan. Kalu masuk bersama sama rakan baru rasa seronok skit.. Untuk kursus selain insep, boleh check di label "kursus untuk siswazah" untuk rujukan.

      Delete
  9. Klau saya lpasan diploma in banking ni patut k sertai kursus ni?krsus apa pling sesuai ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa nya, sesuai sekiranya mohon INSEP di PSDC Penang. Kursus yang berkaitan dgn banking adalah
      1. Financial Accounting in SAP
      (3 Months Training + 3 Months Industrial Attachment)
      2. Enterprise Resource Planning
      (ERP –SAP)
      (3 Months Training + 3 Months Industrial Attachment)

      Atau INSEP di Misdec, ( Melaka ).
      Kursus yang berkaitan serba sedikit adalah
      1. Halal Product Executive
      2. Certificate in Logistic Manufacturing for Graduate and Corporate Training.

      Bagi INSEP di pusat kemahiran lain, banyak tertumpu pada engineering dan ICT.
      Call PSDC dan MISDEC untuk maklumat lanjut. atau layari dari website link diatas ttg pengambilan seterusnya.

      Delete
    2. Owh ok..mmg pning dh ni ngan msa dpan ni..huhu..trima ksih byk2 bro..

      Delete
  10. Salam tuan klu berkaitan oil n gas atau maritim kt mne disediakan kursus tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSEP yg berkaitan oil n gas banyak di Puspatri Johor. Kursus yang berkaitan adalah
      - Oil & Gas Electro Mechanical and Instrumentation
      - Plant Inspection & Managment ( API Cert )
      - Engineering Operation & Management
      - Calibration & Instrumentation Technology
      - NDT Inspection.

      Atau di TESDEC, Terengganu
      - Marine ship platform design.
      - Quality managment system for oil n gas.

      Atau di PSDC Pahang
      - Plant Safety Officer.

      Dan di Puspatri Johor adalah yg terbaik kerana mempunyai kelengkapan alatan belajar yang cukup, dan sijil yang dikeluarkan ada dari third party.

      Delete
  11. salam tuan . jika kursus brkaitan dengan safety @ oil gas .

    sbb saye ad SHO . tpi tk amik exam lgi ler .

    menarik kursus Insep ni tpi saye xdpt info lnjut tntg kursus .

    ReplyDelete
    Replies
    1. info ttg kursus kena contact penyedia latihan diatas. Selalunya, banyak tempat sediakan kursus SHO, tapi di INSEP, semuanya ditanggung, dan percuma. Kalu nak tahu lebih lanjut ttg SHO, boleh hubungi NIOSH. Sebab exam akan diambil disana...

      Delete
    2. oh . bgitu . saye ade jgk belek2 .kursus INSEP ni tuan . cdgnyew memang nk added value lagi .

      kursus Steam Plant Engginer ni brkenaan ape ye tuan ..

      Delete
    3. macam tu la.. belajar kemahiran.. steam plant engineer ni berkaitan dengan certification dari NIOSH. Pekerjaan diarea power plant / jana kuasa gas/petrol/arang batu. Kaitannya banyak kepada boiler & turbine. Dari segi maintenance, combustion, steam turbine, safety bila nak handle, turbine operation. Kalu dari bidang mekanikal, rasanya boiler, turbine mungkin dah biasa dengar sbb ada dlm silibus. .

      Rujuk website ini untuk maklumat lanjut ttg steam plant engineer
      http://www.atc-academy.com/innovaeditor/public_html/tech1.htm

      Delete
  12. Hi tuan, nak tanya Puspatri Johor atau mana-mana akademi untuk program INSEP ni akan menyediakan kemudahan asrama tak untuk pelajar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya tahu, PUSPATRI tak menyediakan asrama. Tapi pihak mereka akan mencari rumah sewa untuk anda tinggal. Elaun akan dipotong dalam RM150 untuk kemudahan rumah sewa. Di tempat lain, ada jugak asrama, selalunya akan potong elaun kalau hendak tinggal di asrama.

      Delete
  13. Lepasan sijil dari politrknik boley memohon tak..serta mmpunyai penglaman dlm bidang qc di sector oil and gas..mnta pencerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepasan diploma dan ijazah sahaja boleh memohon. Kalu nak ilmu dalam oil n gas, anda boleh cuba mohon kad cidb/green card(RM50), dan ikuti kursus percuma yang disediakan. selalunya qc dlm bidang oil n gas ni, kna tahu ilmu ndt, blasting, painting, etc.

      CIDB ni adalah satu agensi yang menguruskan pembinaan. Dalam kursus di Website cidb, ada kursus untuk belia/personnel untuk meningkatkan kemahiran dalam oil n gas jgk. Rujuk post saya yang terbaru untuk kursus percuma cidb.

      Delete
  14. Saya nk tanya kalau 3months theory da abis pastu dapat keje permanent, elaun utk lagi 3bulan yang praktikal tu xdapat ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. elaun untuk 3 bulan tu still dapat sebab dalam perjanjian sain dengan ptptk dan pihak penyedia latihan. walaupun praktikal sekalipun tak perlu keluarkan report apa2.. tujuan insep ni untuk dapatkan kerja.. just bincang dgn pihak penyedia latihan ttg benda ni.. diorang akan terangkan secara lagi details....

      Delete
  15. Assalam tuan. Klo lepasan dip in qs kursus apa yg sesuai ya. Tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepasan dip qs kalu nk cri kursus yg berkaitan dlm insep, rasanya tak de.. Cuma, mungkin cuba masuk bidang lain selain qs seperti manufacturing di Melaka (MISDC) atau di Penang ( PSDC ). Bidang manufacturing agak luas diMalaysia, kerana terdapat byk kilang2 elektronik dan pembuatan disini..

      Kursus Quality (TQM) di TESDEC ( Terengganu ) pun mungkin agak sedikit berkaitan tapi banyak menjurus kearah manufacturing & oil gas. .

      Try your best... Kursus INSEP hanya sebagai batu loncatan untuk mendapatkan kemahiran secara percuma yg mungkin berguna untuk mencari kerja idaman masing-masing. ..

      Delete
  16. Salam tuan....kalau lepasan stpm bole jon insep ke ??? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepasan stpm x blh join INSEP. Tapi boleh mohon untuk join WTTP. ( Workforce Technical Transformation Programme ) Program ini untuk lepasan sekolah. INSEP untuk lepasan diploma/degree. Cuba call pusat penyedia latihan yang saya terangkan diatas untuk maklumat lanjut ttg kursus yg ada. Kursus lebih banyak kepada tecnical tapi dalam masa yang lebih lama. Boleh check tag "kursus percuma" untuk kursus lain.

      Delete
  17. Saya lepasan diploma pembantu perubatan dan belum bekerja kursus apa yang bersesuaian? Mohon pencerahan
    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dari diploma perubatan ni, saya tak mahir sangat nak tentukan kursus yg sesuai.. Sebab kursus insep byk ke arah engineering dan ict. Boleh jelaskan minat dalam bahagian mana. Mgkin saya boleh suggest kursus yg bersesuain... Sambil tu, cuba apply kursus di Yayasan Peneraju, mungkin ada rezeki, rujuk post kursus percuma..

      Delete
  18. sy mnt nk msk bidang mcm nie,tpi xtau cara nk msk bdang.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum.

    Mcm mana nk contact tuan personally? Sy tnya byk ni, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Contact melalui emel, saya akan jawab bila berkesempatan. Tulis soalan di form sebelah kanan blog.. Sertakan emel sekali...

      Delete
    2. encik ni email saya..idlan_h@yahoo.com
      saya ada bnyk soalan hendak ditaya

      Delete
  20. Salam tuan..untuk kursus ndt..di mana pusat latihan yang ada ya? Kalau boleh yang berhampiran dengan selangor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk INSEP, kursus NDT ada di TATIUC, PUSPATRI dan KISMEC. Sila hubungi pusat penyedia latihan tersebut untuk maklumat lanjut. Kalu berbayar byk di Selangor seperti TWI,Sgs. Kos 1kursus ada beribu.

      Delete
  21. Salam tuan, untuk SHO training boleh apply dekat mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba mohon di TESDEC,PUSPATRI dan PSDC,Pahang.

      Delete
  22. salam tuan saya Adila,saya lepasan ijazah pengurusan pelancongan tapi belum konvo lagi, pada pandangan tuan kursus apa yang sesuai dengan saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya cadangkan cuba mohon kursus yg berkaitan Quality. Ini kerana anda akan tahu dengan standard yg diguna pakai di kilang2. Paperwork perlu dihasilkan, jadi ini antara kerja yg sesuai dgn degree anda. Banyak kenalan telah menjadi eksekutif/engineer quality walaupun dari bidang ijazah yg berbeza.

      Delete
    2. salam tuan...tuan bidang apa yg sesuai dlm krusus INSEP dengan degree dlm bidang fizik...??

      Delete
    3. salam tuan...tuan bidang apa yg sesuai dlm krusus INSEP dengan degree dlm bidang fizik...??

      Delete
  23. Degree berkaitan fizik mempunyai banyak asas menggunakan calculation dan teori. Saya galakkan anda ceburi bidang manufacturing. Di malaysia, kursus berkaitan manufacturing mungkin membantu anda mendapatkan pekerjaan dikilang2 sekitar Malaysia. Pada waktu ini, dengan harga minyak yang rendah, sektor pekerjaan di industri oil n gas akan berkurangan, tapi dalam bidang manufacturing masih lagi bertahan dengan ekonomi semasa.

    Saya listkan kursus yang bersesuai.. *( Rujukan dari website )

    Misdec :
    1.Competent Manufacturing Engineering
    2.Certificate in Logistic Manufacturing for Graduate and Corporate Training

    PUSPATRI,
    1.Engineering Operation & Maintenance

    NSSDC
    1. Computer Integrated Manufacturing Systems (CIMS)

    Inilah kursus yang bersesuai bagi pendapat saya. Banyak lagi pilihan kursus, tapi pilihan ditangan anda. Pilih yang sesuai dengan minat dan masa depan .

    ReplyDelete
  24. Salam tuan sy hafizee fresh graduate mechanical engineering di politeknik.sy berminat dlm oil n gas nh cnth dlm SHO n painting corrosion ni tapi sy masih keliru sama ad mahu teruskn yang mn.pd pndpt tuan apekah yg harus sy pilih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik ambil kursus kemahiran "Painting & Corrosion Inspection" sekiranya ditawarkan. Lebih banyak ilmu yang awak dapat praktikkan dalam oil n gas. Ia jugak berguna dalam industri aerospace, manufacturing & steel manufacture. Ini kerana kefahaman dalam corrosion secara praktikal mmg sgt diperlukan kalu hendak menjadi mechanical/material engineer dlm mana2 industri berkaitan.

      Kursus SHO boleh diambil di mana-mana pusat NIOSH negeri, dengan harga kursus RM4000. Jadi bila dah berkemampuan, boleh je amik kursus ni sambil bekerja (Part time). Sebab tu saya nasihat kan, ambil kursus yang jarang offer di mana-mana tempat iaitu "Painting & Corrosion Inspection"

      Delete
  25. Salam tuan , sya student diploma in building dlm bidang construction , adakah sesuai sya ambk bidang SHO , adakah SHO yg ditwarkn hanya untuk indstri kilang shja or sama ja smua. Mohon pencerahan. Boleh sya dapat contact personal tuan

    ReplyDelete
  26. SHO adalah khusus untuk industri manufacturing setahu saya. Blh apply bawah program INSEP di PUSPATRI dan pusat latihan lain. Untuk "plant SHO" boleh mohon di PSDC, Pahang. Sekirannya awak berminat, mohon lah kerana memang banyak berkaitan dalam construction. Pengetahuan ttg safety sangat penting, kerana ia memudahkan anda menganggarkan kos sebuah pembinaan. Faktor keselamatan diambil kira pembinaan, sbgai contoh dlm kiraan stress bg engineering, factor safety limit ada dimasukkan dlm perkiraan. Jd ilmu dlm safety adalah kemahiran yg sgt diperlukan pada masa hadapan, kerana dlm akta kilang ada menyatakan keperluan mempunyai SHO, cuma penguatkuasaan penuh belum dilakukan. Pada masa hadapan, mungkin akta ini akan dikuatkuasa kan sepenuhnya dan pada masa itu, setiap kilang perlu seorang SHO untuk menjalankan operasi . Cuba saudara rujuk\baca buku akta keselamatan pekerja , yg mana buku ini blh didapati dari MPH. Anda akan sedar kepentingan SHO pada masa depan.

    ReplyDelete
  27. Salam. Saya lepasan diploma in aircraft maintenance technology ( composite ) . Kursus apa yg sesuai untuk saya ambik ? Planning nak ambik Safety and Health jugak. Mcm mana pandangan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada beberapa kawan yg merupakan lepasan diploma aircraft maintenance. Ada yang bekerja dalam sektor penerbangan seperti AirAsia, dan yang melanjutkan pengajian selepas bekerja sebgai technician. Sekiranya anda memang ingin mengambil kursus SHO, ini adalah kemahiran tambahan yang membolehkan anda memohon gaji lagi tinggi apabila berjaya melepasi exam.

      Buat masa sekarang, Malaysia masih kekurangan SHO, seperti dikilang yang saya bekerja, tiada individu yang mempunyai SHO training. Jadi inilah peluang yang awak boleh grap untuk masa depan apabila memohon pekerjaan. Dengan mempunyai SHO, anda boleh apply untuk menjadi committee SHO dengan melakukan kerja sebagai technician. Anda boleh memohon gaji yang lebih tinggi bagi pandangan saya.

      Sekiranya awak berminat, lebih baik awak ambil peluang untuk mencari kursus insep sekarang dari link diatas.
      Ini kerana kursus SHO di KISMEC, telah dibuka.

      KURSUS : Safety and Health Officer (SHO).
      Tarikh : 16 dan 17 Februari 2016 (2 hari pilihan)
      Masa : 9.00 pagi - 4.30 petang (1.00-2.00 rehat)
      Alamat : KISMEC , Jalan PKNK 1/1,
      Kawasan Perusahaan Sg. Petani,
      08000 Sg. Petani, Kedah.

      Bawak bersama Dokumen berikut :
      1. Resume
      2. salinan K/P
      3. Transkrip atau slip exam
      4. salinan Diploma/Ijazah. Bagi yg dah convo.

      Untuk pengesahan kehadiran sila Hubungi :
      Cik Badriah : 04-441 4619/4621.

      Semoga berjaya.

      Delete
  28. Salam tuan Muhamad Nor,apekah soalan temuduga yg akan ditnya oleh penemu duga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan yg mgkin ditanya adalah
      1. Perkenalkan diri
      2. Tahap pengajian
      3. Jurusan yg diambil
      4. Kenapa\sebab ingin mengambil kursus insep yg dipohon

      Ia adalah sesi mengenali diri anda. Jadi terangkan sekali cita cita anda dan saya harapkan awak dapat kaitkan dengan kursus yg awak ambil. Buktikan awak perlu mengikuti kursus itu untuk mencapai cita cita awak.

      Semoga berjaya.

      Delete
  29. Assalamualaikum encik. Jika saya graduan dr jurusan diploma pengurusan ladang adakah saya berpeluang cerah untuk mendapat peluang belajar di INSEP dalam bahagian safety and health officer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya ada kekosongan pasti anda akan mendapat peluang, ini kerana permohonan untuk SHO selalunya adalah banyak. Sekiranya anda boleh membuat surat permohonan dengan menyatakan kehendak dan kenapa anda perlu untuk SHO, mungkin itu yang terbaik semasa memohon kursus ni.

      Info ttg course SHO boleh didapati disini..
      http://www.niosh.com.my/images/courseprogrammes/CP/SHO.pdf

      Delete
  30. salam,saya baru habis belajar diploma in automotive technology jd boleh ke saya apply INSEP?saya berminat untuk ambil course NDT inspection dan course ni ada dekat TATIUC tak?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh apply insep, asalkan dah habis belajar. NDT ada di TATiUC, KISMEC, PUSPATRI. Cuba call TATiUC untuk maklumat lanjut ttg pengambilan tahun ini. Rasanya, anda boleh turut memohon program di MALAYSIA AUTOMOTIVE INSTITUTE, berkaitan automotive. Rujuk post sebelum ini. ia adalah percuma.

      Delete
    2. Satu lagi yang mana lebih baik dan menjanjikan peluang masa depan yang cerah antara NDT or engineering operation and maintanace course sbb kedua-duanya saya minat.Terima kasih

      Delete
    3. Satu lagi yang mana lebih baik dan menjanjikan peluang masa depan yang cerah antara NDT or engineering operation and maintanace course sbb kedua-duanya saya minat.Terima kasih

      Delete
    4. Cari pusat latihan yang menawarkan certificate yang bernilai tinggi, minat mmg perlu, tapi untuk memohon kerja, certificate agak penting untuk membezakan anda dengan graduan lain semasa interview. INSEP ni sekali je seumur hidup. Selain itu, cari pusat latihan yang memberi latihan praktikal dan teori/amali, bukan kelas semata-mata. Call TATiUC untuk sijil yang akan dikeluarkan selepas tamat kursus untuk maklumat sebenar.

      Delete
  31. salam, kalau program berkaitan iT such as programing, netrowk , database, dekat mana yang di tawarkan.

    ada ke kursus berkaitan dengan yg di tawarkan. Mohon pencerahan, terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya tahu, kursus insep berkaitan IT banyak di SHRDC seperti ICT Security, Programming and Database. link dibawah adalah pada tahun 2015, untuk kursus tahun ni 2016 boleh call shrdc ttg waktu pengambilan seterusnya.

      http://shrdc.org.my/news/view/2014-12-16/insep-industrial-skills-enhancement-program-2015

      Di TATiUC ada kursus CISCO, di PSDC Pahang, ada kursus berkaitan fiber optic.
      Apapun, mohon secara online.

      Delete
  32. nk tnye utk welding inspector kt puspatri ble abs khusus tros dpt cert utk welding inspector ke atau kne amk exam khas dan sebagainye..sbb de dpt kt puspatri welding inspector.. so nk tnye pendapat yg berkaitan dgn WI ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akan ada exam untuk dpt cert welding inspector. Selalunya, pihak penyedia latihan akan sediakan latihan, dan third party akan certified kan pelatih tersebut melalui exam. Sama seperti kursus ndt, API.

      Delete
  33. Salam tuan.. sya lepasan diploma automotif diesel.. kursus apa yang berkaitan dengan kursus saya? dan adakah kursus itu menjanjikan sesebuah pekerjaan yang banyak ? sebab sekarang ini competition pekerjaan dalam bidang ini sgt tggi.. saya cuma fresh graduate diploma saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kursus yg spesifik dgn automotif tiada pernah saya dengar lagi, tapi sekiranya berkaitan dgn manufacturing kebanyakkan penyedia latihan yang sediakan, seperti di NSDC, MSDC, PSDC. Untuk bidang automotif, berdasarkan pemerhatian saya, kebanyakkan kerja kosong menjurus kepada sales man, sales advisor. Anda akan dapat melihat peluang kerja kosong ini banyak di pusat menjual/service kereta Proton/Perodua/Toyota dan lain-lain. Kerja seperti ini selalunya menawarkan gaji antara RM 1200 - 1600. Komisen akan diberikan apabila berjaya menjual sparepart, car dan lain semasa proses service.

      Untuk kerja mahir sebagai car technician memang nampak kurang peluang pekerjaan waktu ini. Apa yang saya boleh katakan, kursus insep ini adalah sebagai nilai tambah pada diri awak sendiri, untuk mempelajari sesuatu yang baru. Jadi mana2 kursus yang sesuai dengan minat, boleh awak ceburi.

      Kursus dibawah Malaysia Automotif Institute ( MAI ) ada jugak menawarkan kursus percuma + elaun yg berkaitan automotif. Cuba rujuk post ttg MAI. Harap membantu.

      Delete
  34. Salam , saya nak pencerahan tentang ndt di puspatri dia keluar kan sijil apa ye dan berapa lama pembelajaran harus diikuti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoh pembelajaran adalah kira-kira 7 bulan berdasarkan poster iklan sebelum ini. Mengenai sijil yang dikeluarkan, saya tidak pasti. Tapi mungkin sijil ASNT atau PCN. Sijil certified personnel hanya akan diberikan apabila berjaya melepasi exam yang disediakan oleh third party, ini kerana selalunya penyedia latihan akan bekerjasama dgn third party untuk mengeluarkan sijil.

      Delete
  35. salam tuan, ape perbezaan osha dan sho ye? dan kalau saya ambil kursus osha di niosh,adakah peluang pekerjaan makin cerah berbanding ambil kursus osha di puspatri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. OSHA bermaksud Occupational Safety and Health Act 1994 ( Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994) . Satu akta undang-undang dibawah kerajaan Malaysia. SHO adalah Safety Health Officer. Apabila awak mengambil kursus SHO, anda perlu mempelajari akta ini. Buku akta ini ada terdapat di kedai buku mph/popular.

      Kursus SHO ni memang boleh dipelajari di NIOSH. Silibus adalah sama dan lebih cepat. Peluang kerja pun masih sama, tiada beza cuma di Puspatri, masa diambil untuk menghabiskan silibus adalah kira-kira 6 bulan.

      Exam certification pun akan dilakukan di NIOSH . Cuma perbezaan nya adalah d Puspatri yuran adalah percuma kerana dibawah program insep + kelas soft skill, dimana apabila mengambil kursus di NIOSH, anggaran yuran adalah kira-kira RM4000 .

      Delete
    2. Saya tinggal di Selangor. Ada tak pusat latihan yang memberi kursus sho ni secara percuma di Selangor? Berkaitan exam sho,apabila kita dah menjawab paper1, kita diberi tempoh 2tahun untuk menghabiskan keempat2 paper. Betul ker? Dan kalau gagal salah satu paper,kita boleh repeat paper balik?

      Delete
  36. Untuk program INSEP, hanya ada di PUSPATRI dan KISMEC. SHRDC belum pernah iklankan ttg kursus sho ini. Untuk program insep sahaja percuma dari kursus sehingga la ke examination.

    Untuk berbayar, boleh diambil di NIOSH Bangi, dan sila rujuk tarikh bermula kursus di website rasmi NIOSH. Secara part time ataupun full time. Yuran dikenakan untuk kursus dan exam secara berasingan. Selain NIOSH, ada banyak pusat yg menawarkan kursus ini.

    Mengenai exam, setelah tamat latihan, boleh register untuk exam. Jangka masa habiskan exam adalah dalam masa 2 tahun. Boleh ulang sebanyak 4 kali.

    Setelah berjaya, anda akan dianugerahkan Safety And Health Officer competent certificates. Kemudian, perlu buat greenbook ttg safety slama 3 tahun.
    Contoh soalan exam niosh boleh dicari dkt http://www.scribd.com/.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena bayar ker kalau repeat paper?

      Delete
  37. setiap modul exam mempunyai bayaran tertentu dan waktu.

    ReplyDelete
  38. salam tuan, sy dah hbis bljar thun 2013.. masih blum mendapat kerja yang sesuai.. mohon pencerahan tentang program insep ni dan apa kursus yang sesuai untuk saya ambil dengan ijazah matematik komputasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insep adalah kursus untuk graduan mendapatkan skill tambahan. Semasa latihan teori/praktikal, akan diberikan elaun. Kebanyakkan pusat latihan menawarkan kursus berkaitan Manufacturing, Oil/gas, IT & Finance. Rasanya, kursus yang bersesuain mungkin Enterprise Resource Planning (ERP –SAP) (Penang) atau Manufacturing Process (Penang). Kursus ini terdapat di PSDC, Penang dan akan bermula pada 10/11 april ini. Cuba contact PSDC, untuk maklumat lanjut. Harap membantu.

      Delete
    2. Boleh tuan terangkn lbih lnjut mngenai manufacturing process??? Ia berkaitan dgn apa

      Delete
    3. Manufacturing process ni adalah salah satu subjek dlm mechanical engineering degree. Tapi untuk Insep, slalu pecahan yg penting akan difokus. Contohnya, drawing untuk manufacturing parts/product. ( kenalpasti simbol2 engineering drawing-gd&t) . Lean, cycle time, Fmea, etc. Kira bagi exposure ttg nak control process dalam pembuatan produk. Sebagai contoh, bila nak hasilkan barang/parts, customer akan bagi drawing 2d yg specific dgn dimension/symbol yg perlu dicontrol kepada supplier. Start dari drawing 2d, design dlm 3d, pembuatan ( laser cut/stamping/cnc machining/miling/wire cut/bending, turret punch/ etc) sampailah ke proses packaging ke customer. Dari proses permulaan ke akhir untuk barang dihantar ke customer, perlu ada process control supaya barang yg dihasilkan sama seperti yang diminta oleh customer. Dari situ ada Incoming quality check, In Process quality, outgoing quality, FMEA, Process control plan, etc.

      Selalunya kursus insep ni banyak menjurus ke arah manufacturing sbb fokus nya untuk memeberi exposure kepada graduan dengan industri di Malaysia. Most of companies di malaysia yg berkembang adalah SME manufacturing. Jadi dengan pengenalan ttg manufacturing ni, graduan tak tertanya-tanya apa nak buat bila masuk bekerja dan lebih yakin.

      Delete
  39. 1)tuan interview untuk kemasukan program nih must required in english atau malay?

    2)Seperti tuan ckp : Tidak mendapat bantuan kewangan penuh daripada mana-mana agensi kerajaan yang lain untuk mengikuti program ini? agak keliru disini., saya lepasan diploma engineering electrical mendapat pinjaman mara ,, jadi kat sni saya masih layak atau x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 ) Ikut penemuduga. ( selalunya bahasa melayu je )
      2 ) layak je, maksudnya semasa mengikuti kursus tersebut, bukan ditaja oleh mana2 pihak seperti syarikat.etc.

      Delete
  40. salam bro..saya lepasan dploma computer it sya nk join kursus ni..kursus apa yg sesuai utk sya?? tq..tpi cgpa sya tak terlu tinggi/rndah sederhana...2.72 cgpa for all semester dploma..bole ke join??

    ReplyDelete
  41. ttpi lihat requirement need diploma engineering..sya dploma biasa2 je.bole masuk ke???.tpi diitiraf oleh JPA and MQA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je join. Tak kisah, asal ada diploma/ijazah. tak semestinya engineering, ada kursus yg berkaitan komputer jgk, seperti cisco network, fiber optic, etc. Setiap pusat latihan ada berbeza kursus.

      Delete
    2. oh yeke..saya apply sijil information & communication technology it...dh apply..nnti dia akan contact ke.tpi nnti bila dia akan contact kita ada interview ke.?? thnk bro

      Delete
    3. sijil information & communication tech dimana? Kalu dah apply, cuba contact untuk tanya ttg tarikh pengambilan bermula. . Interview akan ada untuk kursus yg susah dan ramai memohon.

      Delete
  42. Salam Tuan..Kalau ijazah automotif boleh k join insep dan kat mna kalau boleh..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga tuan dapat membantu sy..sbb sy akn hbis ijazah pd bulan 8/2016..dan ingin masuk insep utk tmbah lg ilmu..

      Delete
  43. Asal ada ijazah, boleh memohon INSEP. Dimana2 pusat latihan yang saya sebutkan diatas, dan ditentukan berdasarkan tarikh mula kursus dibuka. Mohon secara online di laman web penyedia. Kalu nak maklumat tentang tarikh kursus2 yang dibuka, kena call pusat penyedia latihan diatas.

    ReplyDelete
  44. Hai. Blh minta email awk? Sya ada bnyk prtanyaan mengenai insep. Ini email saya reginaregine96@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Salam/hi tuan..saya nak.mintak persoalan sedikit tentang program insep.. harap boleh bantu saya.ini.email saya adham6131@gmail.com.

    ReplyDelete
  46. Salam. Hi. Sy baru habis diploma pentadbiran awam. Tapi sy berminat untuk menambah ilmu dari segi kemahiran. Kursus yg mana bersesuaian ? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi diploma pentadbiran awam, saya galakkan cik memohon di PSDC Penang, untuk kursus Enterprise Resource Planning. Dlm sektor swasta, outsourcing, planning, adalah penting, jadi peluang pekerjaan didalam ini adalah luas. Dengan ilmu yang diperolehi dari kursus ini, membolehkan cik memahami selok belok perniagaan dan industri perkilangan. InsyaAllah. .

      INSEP di PSDC, Penang akan bermula 30 June ini, cuba call PSDC secepat mungkin tuk pendaftaran dan pertanyaan. Sekiranya ada rezeki, mungkin anda akan terpilih.

      Delete
  47. Salam encik. Sy banyak mahu bertanya. Boleh email saya? sbrh.szl@gmail.com. tq

    ReplyDelete
  48. saya dari penang ...untuk lepasan spm boleh ke ?? kena buat pinjaman maa2 tak ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk lepasan SPM, tak boleh masuk INSEP. Program untuk lepasan spm adalah WTTP *(Workforce Technical Transformation Programme). Program ini ada di pusat latihan yang saya sebutkan diatas, cuba search WTTP. Cuma, bezanya, masa pengajian adalah lama, iaitu kira-kira 1-2 tahun. Fokus utamanya adalah untuk melahirkan individu yg berkemahiran.

      Ini link untuk kursus WTTP di KISMEC,
      http://kismec.org.my/wp16/homepage/workforce-technical-transformation-program-wttp/

      dan kursus WTTP di PSDC, Penang
      http://www.psdc.org.my/programs/school-leavers/skill-certificate/workforce-technical-transformation-program-wttp/

      Info ttg WTTP :
      http://www.ptpk.gov.my/ms/faq?view=category&id=169

      Kalau yg layak, akan dapat pembiayaan dari PTPTK. Cuba call pusat latihan untuk maklumat lanjut sbb mmg banyak program untuk lepasan SPM.

      Delete
  49. Salam encik..
    1.) boleh beri cadangan apa program Insep yg sesuai utk lepasan diploma Sains uitm, perempuan..program yg ada prospek kerjaya yg baik

    2.)sijil dari insep ni diiktiraf utk kerja dlm malaysia je ke atau laku juga kat negara lain

    3.)kalau semua syarat dipatuhi, bila mohon memang confirm dapat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 ) Lepasan diploma sains kebanyakkan byk menjurus kepada engineering sedikit.
      -a) Competent Manufacturing Engineering ( MISDEC )
      -b) Halal Product Executive ( MISDEC )
      -c) Computer intergrated Manufacturing ( NSDC )
      -d) Process Intrumention and control Technology ( PSDC, Pahang )

      Ini antara yg sy listkan. Tapi pilihan berdasarkan minat. kebanyakkan kursus insep menjurus ke arah manufacturing. Ini kerana , Malaysia mmg mempunyai banyak kawasan industri. Jadi peluang kerja di bidang industri lebih banyak..

      2) Sijil dari insep tak de sebarang pengiktrafan, kecuali join kursus yg ada sijil third party, mcm di Puspatri Johor, kursus Welding Inspector, NDT, ada third party sijil yg diiktiraf selepas lulus exam. Jadi boleh call pihak penyedia latihan untuk pertanyaan ttg sijil yg dikeluarkan selepas habis kursus.

      http://nurmuhamad89.blogspot.my/2016/02/pandangan-peribadi-insep-menjamin.html

      3) Sesiapa yg ada degree/diploma boleh mohon. Tapi pihak penyedia latihan yg akan pilih peserta. Sekiranya terlalu ramai peserta mohon tuk kursus tersebut akan ada interview. Jika peserta tidak ramai mohon, mudah je dapat. Tapi tarikh pengambilan untuk kursus2 insep ni berdasarkan pihak penyedia latihan. Kadang2 pihak penyedia latihan akan tunda tarikh sehingga mendapat jumlah minimum peserta dalam kelas. Jadi mmg kena call pusat penyedia latihan untuk dapatkan tarikh pengambilan.

      Delete
  50. Salam tuan, saya pelajar jurusan agama, InshAllah hjg bln ni akan hbis bljr, agak2 jurusan apa yg saya blh apply? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jurusan agama, saya galakkan cuba call pusat penyedia latihan di MISDEC, Melaka. Ada kursus Halal Product Executive, cuma tarikh pengambilan tu mmg kena tanya MISDEC. Mmg sgt sesuai kerana bidang ni ada kaitan antara manufacturing dan undang2 Islam. Cuma, sekiranya tarikh pengambilan lambat lagi, mungkin boleh hantar borang permohonan dulu.

      All the best.

      Delete
  51. Salam en nurmuhamad.. Saya berminat utk mnyertai program insep ini.. Bilakah pengambilan pelajar akan diadakan lagi.. Email saya farithanna@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Farith, tarikh pengambilan ni mmg berdasarkan pusat penyedia latihan. Kena contact pusat penyedia latihan yang saya listkan diatas, sbb tak fix tarikh. Cuma boleh, mohon online dulu. Apa2 tarikh pengambilan mmg kena refer kepada pusat penyedia latihan.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  52. Salam en muhamadnor hbis bljr bru nk grad bln 9 nie.. Sy dploma kjuruteraan elektronik kmunikasi..klau sy nk msuk insep kos ape yg sesuai dgn sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jurusan yg berkaitan eletronik adalah
      1) Calibration & Instrumentation Technology : Puspatri Johor
      2) Process Instrumentation & Control Technology (PICT) : PSDC Pahang
      3) Certified Fiber Optic Specialist (CFOS) : PSDC Pahang
      4) High Speed Broadband Technology : Tesdec Terengganu
      5) Electrical Maintenance and Management : Kismec, Kedah

      Ini list yang saya generate based on list kursus yg sesuai dengan kejuruteraan elektronik. Cuba call pusat latihan diatas dan dapatkan tarikh waktu pengambilan untuk kursus. Selalunya pengambilan berdasarkan jumlah peserta, jadi tarikh tak fix. Tapi kalau boleh cuba fokus 3 kursus paling top priority diatas, kerana disitu anda akan belajar kemahiran yg susah nak cari.

      Delete
  53. Salam. Saya nk bertanya tentand kewujudan INSEP ni. Saya agak was was untuk join, sama ada betul ataupun sebaliknya. Sbb utama bila saya call pegawai utk berurusan mereka tidak memberikan tarikh yg spesifik.

    Sy bertanya tentang pendaftaran, pgwi pertama kata 5sept2016 class bermula, dan tarikh sblm 5sept boleh dtg daftar.
    Pgwi kedua katanya 5sept2016 pendaftaran. Bila sy kata bukan ke itu tarikh class bermula, kemudian dia mnta semula no sy utk diberi confirmation tarikh. Tp didlam surat twrn yg say dpt katanya 1sept2016 pendaftarn.

    Kenapa perlu daftar tarikh yg lain lain? Kenapa tidak fixedkan tarikh daftar?

    Ada yg dah join INSEP? Boleh bg tau pengalaman anda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon penjelasan ye sbb sy nk join tp masih was was 🙍🙍 terima kasih

      Delete
    2. Saya dah join Insep sebelum ni, sebab tu saya buat post ini untuk bantu sesiapa yang cari maklumat tentang Insep. Insep ni memang belajar secara percuma, dan elaun akan diberikan.

      Kursus Insep ini akan dijalankan bila jumlah peserta minimum diperolehi. Maksudnya, pihak PTPTK ( Yang memberi dana program ke pusat latihan ) akan tetapkan jumlah peserta minimum dalam kelas. Sebagai contoh, semasa saya join insep di TATIUC, jumlah peserta minimum dlm kelas adalah 20 orang, jadi setelah cukup peserta, baru program kursus yang dipilih tu akan diadakan. Kursus yang saya join tu, dah ada dekat 25 orang, dan terus dijalankan tanpa ada penundaan. Ada juga kursus di TATIUC , ditangguhkan beberapa kali seperti Kursus CAD CAM kerana jumlah peserta dalam 8 org je yg berdaftar, jadi perogram tu ditunda beberapa bulan sehingga dapat cukup peserta.

      Jadi benda tentang tarikh pendaftaran semua tu, memang kena contact terus dengan pegawai yang uruskan kemasukan. Jika jumlah peserta cukup, memang akan terus jalan. Program ini pun adalah dana kerajaan yang disalurkan terus ke PTPTK untuk bantu graduan dapatkan pekerjaan dan kemahiran, peserta tidak perlu bayar apa-apa, jadi prosedure program bermula memang adalah hak mutlak pihak penyedia latihan dan PTPK. ( Ada yang hantar borang nak masuk insep, tapi bila dekat waktu daftar, cancel last minute - kat situ lah masalah berlaku bila kurang peserta )

      Delete
  54. Kebiasaan bila kita nak tahu ada pengambilan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila kita register di website pusat latihan yg sy listkan diatas. Pihak diorang akan call balik, bila ada pengambilan. Cara paling senang adalah contact terus pusat latihan untuk tanya ttg avaibility kursus akan diadakan. Buat masa sekarang, mmg kena sentiasa tgk website pusat latihan. Mcm sekarang, pengambilan untuk insep di Kismec.

      Delete
  55. salam nak tanye... masuk INSEP ni ape2 diploma je ke.. kalo diploma yang selain drp kemahiran boleh ke mcm diploma dalam bidang agama atau diploma kaunseling.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu diploma bukan dari teknikal/kemahiran, mmg boleh memohon untuk bidang2 tertentu sahaja. Ini kerana setiap kursus insep khusus kepada ICT dan engineering. Boleh memohon, tapi saya ingatkan, call terus pihak penyedia latihan berdasarkan kursus yang diingini.

      Untuk bidang agama, ada satu kursus ,HalaL executive di MISDEC, Melaka. Untuk kursus kauseling, boleh memohon untuk kursus yang berkaitan quality. Saya berikan contoh kursus diatas berdasarkan pengalaman saya. Seperti saya katakan, call pusat penyedia latihan dahulu untuk bertanya. Saya sendiri pernah memohon kursus berkaitan ICT, tapi ditolak kerana tiada asas kuat dalam bidang pengajian saya sebelum ini.

      Delete
  56. Salam. Saya akan hbis belajar dip tahun ni jadi saya berminat nak masuk program seperti ni. Saya dalam bidang dip logistik dan rangkaian bekalan. Program apa yg bersesuaian dgn saya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kursus yang bersesuain dengan logistik dan rangkaian ada di Misdec, Melaka. Kursus yang berkaitan adalah
      1) Certificate in Logistic Manufacturing for Graduate and Corporate Training

      Delete
  57. salam. saya ingin bertanya bilakah puspatri akan membuat sesi pengambilan pelajar untuk kursus sho ? pada tahun 2016/2017 yang terdekat ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengambilan baru pada Nov dan Disember. Boleh terus memohon di Laman Web puspatri atau hantar borang permohonan yang boleh didapati dari laman web FB Puspatri. Kursus tidak banyak dibuka, tapi boleh cuba memohon.

      https://www.facebook.com/johorskills/

      Delete
    2. Boleh mohon sekarang. Ini link nya

      http://www.puspatri.edu.my/pendaftaran-program-insep/

      Delete
  58. Salam encik. Boleh emel saya di taqinahmursidi@gmail.com ada beberapa persoalan yg sy ingin bertanyakan kpd saudara. Saya begitu tertarik dgn info INSEP saudara kongsikan.terima kasih jasa baik saudara.

    ReplyDelete
  59. Salam. Saya Dip in Biotechnology
    Agaknya kursus mana yang bersesuaian
    Saya pernah blaja OSHA , Waste Water Treatment Plant, and Instrumentation
    Semua tu basic dan instrumentation more to laboratory instrument contoh bioreactor, uv spectro and hplc .
    Minta pendapat dan nasihat, terima kasih ✌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kursus berkaitan Biotechnology ada ditawarkan di Tesdec . Cuba mohon disini dahulu.
      http://www.tesdec.edu.my/v6/index.php/program/kursus-lepasan-siswazah

      Sekiranya berminat berkaitan kursus yang berkaitan Waste water treatment ada ditawarkan di TATIUC sebelum ini. Cuba contact Cik Lisa ( lisa_tatiskill[at]yahoo.com )

      Berkenaan Instrumentation, ada ditawarkan di PSDC, Pahang dan Puspatri, Johor

      1 ) Process Instrumentation & Control Technology (PICT)
      http://www.psdc.gov.my/ps/index.php/program/program-khas/insep-pict

      2) Calibration & Instrumentation Technology
      http://www.puspatri.edu.my/calibration-instrumentation-technology/

      3)

      Call dulu pihak penyedia latihan untuk mengetahui tarikh program akan dibuka. Ini kerana, setiap penyedia latihan telah tetapkan tarikh berdasarkan dana yang diterima.

      Delete
  60. Assalam...

    Nak tanya..kursus Welding Inspection yg ditawarkan di INSEP Puspatri tuh kursus Cswip 3.1 ke? and termasuk sekali ke NDT inspection(UT,MPI,RT)?

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelajar akan tamat dengan 3.1 dengan syarat telah lulus exam 3.0 yang melayakkannya sit exam 3.1.

      Delete
  61. assalamualaikum encik,bleh tlong emailkn sya di amsyaramin@gmail.com ..sya xpndai nk berblog2 ni,maaf..ada bbrpa persoalan nk ditanya tntg sho �� memandangkn sya lg 1 sem nk hbis bljar,eloklah klau sya mntak pencerahan tntg msa depan skit..trima kasih

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum encik,bleh tlong emailkn sya di amsyaramin@gmail.com ..sya xpndai nk berblog2 ni,maaf..ada bbrpa persoalan nk ditanya tntg sho �� memandangkn sya lg 1 sem nk hbis bljar,eloklah klau sya mntak pencerahan tntg msa depan skit..trima kasih

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum, Tuan.

    Saya skrg belajar Kejuruteraan Alam Sekitar. Adakah saya layak untuk ambik Kursus Steam Plant Engineer (SPE)? Adakah kursus SPE sangat meluas dan marketable?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je mohon, cuma SPE banyak melibatkan Mechanical Engineering. Steam plant engineer ni berkaitan dengan certification dari NIOSH. Pekerjaan diarea power plant / jana kuasa gas/petrol/arang batu. Kaitannya banyak kepada boiler & turbine. Dari segi maintenance, combustion, steam turbine, safety bila nak handle, turbine operation. Kalu dari bidang mekanikal, rasanya boiler, turbine mungkin dah biasa dengar sbb ada dlm silibus. .

      Rujuk website ini untuk maklumat lanjut ttg steam plant engineer
      http://www.atc-academy.com/innovaeditor/public_html/tech1.htm

      Kilang yang perlukan SPE kebanyakkan kilang kelapa sawit, susu, oil n gas, dan jana kuasa elektrik.

      Delete
    2. Terima kasih, Tuan.

      Saya ada baca syarat di website Puspatri iaitu kena ada diploma atau ijazah. Bagaimana pula kalau sudah ada Master?

      Saya mempunyai Ijazah dalam Quantity Surveying dan Master Kejuruteraan Alam Sekitar. Jadi masih boleh apple ke? Saya berminat untuk menceburi bidang Steam Engineering.

      Delete
    3. Minimum diploma, sekiranya ada master tiada masalah sebenarnya, cuma tak perlu declare yg anda mempunyai master.
      Just gunakan ijazah untuk memohon. Gunakan alasan yang sesuai.

      Delete
    4. Maksudnya, Puspatri tak terima kalau someone tu ada Master?

      Ijazah saya teknikal tapi lebih kepada construction dan project management (civil eng). Jadi andaikata saya menggunakan alasan "saya pernah kerja dalam industri pembinaan dan pernah terlibat dalam project management" adakah masih boleh memohon?

      Delete
    5. Sebenarnya syarat yang diletakkan oleh PTPTK sendiri adalah seperti dibawah

      Trainee eligibility requirements for the INSEP Program is as follows:
      i. Citizens of Malaysia
      ii. Age not exceeding 35 years
      iii. Postgraduate diploma / degree
      iv Do not get funding from any other agency in the skills training

      Sebenarnya insep lebih kepada memberi skill kepada pemohon yang tidak mempunyai kerja tetap/ kerja tidak sepadan dengan kelulusan, etc.
      Jika ada kriteria yang saya sebut diatas dan cukup syarat, boleh je memohon. Saya ada pengalaman kerja 1-2 tahun pun berhenti kerja tuk masuk insep, sbb nk belajar skill baru.

      Disebabkan itu, apabila hendak berhenti insep secara tiba-tiba, diberi pelepasan dari dikenakan penalti RM20,000.

      Yes. Penalty exception will be granted to the student for these condition only :

      i. Dead
      ii. Further study; and
      iii. Getting a job

      Delete
  64. Assalamualaikum tuan sy pelajar lepasan dip kejuruteraan awam .kos mana yang saya patut ambik dalam insep ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepasan kejuruteraan, boleh memohon mana2 kursus. kebannyakkan kursus insep adalah untuk jurusan engineering.P ilih berdasarkan minat anda

      Cadangan saya, ialah cuba mohon :

      1) Process Plant Safety and Health (PPSH) ( PSDC, Pahang )
      2) Process Instrumentation & Control Technology (PICT) ( PSDC, Pahang )
      3) Engineering Operation & Maintenance ( Puspatri, Johor )

      Delete
  65. Assalammualaikum tuan, pelajar lepasan sijil tak boleh memohon ke?minta pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya lepasan diploma dan Ijazah saja boleh memohon Insep.

      Delete
  66. Assalammualaikum tuan, pelajar lepasan sijil tak boleh memohon ke?minta pencerahan

    ReplyDelete
  67. Salam tuan. Sekarang iklan pendaftaran program insep dah dibuka. Ada sho, wi dan spe.

    Saya berminat nak ambil wi.

    Soalan saya, kalau mohon wi kat puspatri dan dapat, lepas tu tak boleh la nak apply ndt inspection punya course kan? Sebab tian cakap boleh apply sekali je insep ni. Sy minat lg ndt tapi xde pengambilan, kena settle down dengan wi jela camni. Setahu saya, wi adalah satu cabang ndt juga. Tapi best lg kalau dpt belajar ndt sebab dapat belajar lagi banyak teknik seperti ut, mt, rt.

    Pengambilan insep jarang dibuka, jadi patut ke sy apply je wi daripada tunggu iklan ndt? Ada cara ke nak lompat ndt lepas tu?

    Mohon pencerahan tuan. Terima kasih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba mohon WI dahulu. Untuk NDT, selalunya ada kos percuma di CIDB. Cuba rujuk post saya sebelum ini mengenai CIDB.

      INSEP hanya sekali seumur hidup. Jadi buat pilihan yang terbaik bagi anda.
      Konsep welding mmg banyak melibatkan ndt, iaitu cara untuk verified welding. Jadi bila dah belajar ttg WI, mmg konsep dan teori mengenai NDT turut dipelajari jgk. Teknik UT, MT, RT adalah berdasarkan penggunaaan alat tertentu.

      Delete
  68. Salam admin..sy nk tanya..betul k insep skrg memerlukan student yg hanya sudah berkonvokesyen untuk interview?..kalau guna trankript total semester bleh tak?..sbb sy belum konvo lagi..mohon pencerahan..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh guna sijil tamat belajar atau surat rasmi dari tmpat anda belajar yg mengatakannanda telah tamat belajar. Mungkin utuk puspatri sahaja yg perlu konvo, tp boleh berbincang dengan pihak pusat latihan.

      Delete
  69. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  70. Salam tuan, saya lepasan pelajar kejuruteraan kimia, minyak dan gas. Pada pendapat tuan, kos apa yang berbaloi untuk saya ambil sesuai dengan jurusan saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1) Process Plant Safety and Health (PPSH) ( PSDC, Pahang )
      2) Process Instrumentation & Control Technology (PICT) ( PSDC, Pahang )
      3) Engineering Operation & Maintenance ( Puspatri, Johor )

      Delete
  71. Salam tuan, saya lepasan pelajar kejuruteraan kimia, minyak dan gas. Pada pendapat tuan, kos apa yang berbaloi untuk saya ambil sesuai dengan jurusan saya?

    ReplyDelete
  72. Assalmualaikum tuan . sy pelajar lepasan diploma in accountancy and berminat nak join training ni . agak2 tuan course apa ye yg sesuai utk sy and klu sy nk ambil SHO tp xde basic blh ke ? hrp tuan dpt bls jwpnnya di email sy aishasha62@gmail.com sbb sy xreti nk tgk tuan dh bls ke blum dkt blog . huhu . thank you :))

    ReplyDelete
  73. Salam tuan.. Sye dapat offer utk kos steam plant engineer.. 15 ni temuduga.. Boleh saye isi kandungan temu duga?.. Sllu yg diinterview tu pasti dpt ke?.. Bile dpt taw luluz atau x temuduga tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Interview lebih untuk kenali diri pemohon dan kenapa pemohon mohon kursus tersebut.

      Kebanyakkan soalan lebih kepada mengenalkan diri dan menerangkan mengapa ingin join kursus tersebut. Tunjukkan kesungguhan minat anda dan bersedia dengan mengetahui course yg anda mohon.

      Nak tau dapat keputusan mmg melalui emel puspatri atau phone call. Tp masa beritahu hanya ditentukan puspatri.

      Delete
  74. Assalamualaikum tuan
    Saya graduan ijazah Bioteknologi
    Malah saya juga bekas pensyarah yang mengajar subjek SHO untuk pelajar diploma
    Adakah saya layak memohon? Saya agak berminat dengan bidang ni. Tapi sebelum ni saya jumpa kursus yang memerlukan bayaran ribuan ringgit. Saya tahu mengenai kursus ni melalui rakan. Beliau meminta saya search sendiri untuk tahu lebih lanjut perihal kursus ini.
    Harap dapat bantu saya serba sedikit info berkaitan
    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je memohon asalkan cukup syarat. Cuma, seperti yang saya katakan sebelum ini, kursus SHO memang mendapat permintaan tinggi dikalangan graduan. Jadi persaingan memang agak sengit. Tapi sekiranya saudara, memang berminat, boleh saja memohon, namun pemilihan calon yang layak ditentukan pihak penemuduga.

      Berdasarkan apa yang saya tahu, kursus SHO hanya dibuka di PSDC(Pahang), Tesdec( Terengganu ), Kismec (kedah) dan Puspatri( Johor ).

      Selain itu, ada jugak kursus yang dipanggil 1Malaysia Grip, dimana peserta yang bekerja di syarikat yang diikitraf HRDF, layak untuk mendapat pembiayaan penuh dengan keizinan majikan menghadiri kursus SHO. Cuba search kursus 1malaysia grip untuk golongan yang bekerja.

      Delete
  75. Assalamualaikum tuan... sy amira...sy bekas graduan diploma in foodservice and culinary...sy bminat nk tambh ilmu kemahiran...jd bidg ap yg bersesuaian ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk graduan dari bidang foodservice culinary, boleh cuba apply kursus di Misdec. Halal Product Executive.

      Delete
  76. Assalamualaikum tuan... sy amira...sy bekas graduan diploma in foodservice and culinary...sy bminat nk tambh ilmu kemahiran...jd bidg ap yg bersesuaian ye?

    ReplyDelete
  77. Boleh email saya tuan? izdarulismail@yahoo.com
    Nak detail pasal sho

    ReplyDelete
  78. Selamat petang tuan . Sya ken dari politeknik johor bru grad diploma mechanical eng (material) kat situ . Apa kos yg sesuai utk saya ambik . Mula2 sya mnat oil &gas mmandangkn skrg dh menurun . Apa kos yg sesuai dgn mekanikal bahan ni ?

    ReplyDelete
  79. Selamat petang tuan . Sya ken dari politeknik johor bru grad diploma mechanical eng (material) kat situ . Apa kos yg sesuai utk saya ambik . Mula2 sya mnat oil &gas mmandangkn skrg dh menurun . Apa kos yg sesuai dgn mekanikal bahan ni ?

    ReplyDelete
  80. Selamat petang tuan . Sya ken dari politeknik johor bru grad diploma mechanical eng (material) kat situ . Apa kos yg sesuai utk saya ambik . Mula2 sya mnat oil &gas mmandangkn skrg dh menurun . Apa kos yg sesuai dgn mekanikal bahan ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kursus yg melibatkan engineering agak banyak. Cuma saya sugggest cuba apply mana2 kursus di Puspatri atau Manufacturing Process di PSDC,Penang.

      Mungkin ini adalah anak tangga untuk anda sebelum menceburi bidang pekerjaan.

      Delete
  81. untuk under water inspection ada kat mna ye ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum ini, Under water inspection ada di Tesdec, Terengganu. Cuma, sekarang dah tak offer. Boleh rujuk website tesdec program yg offer.

      Delete
  82. Assalamualaikum.. saya seorang welder dan ada stpm.. adakah saya layak untuk memohon.. jikalau berpeluang bilakah lagi kursus ini akan diadakan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak layak, kerana minimum kelayakan adalah diploma.

      Delete
  83. Assalamualaikum, sy mempunyai degree dalam bidang IT, tp sy plan untuk melibatkan diri dalam bidang lain. Adakah sy masih ade peluang untuk join kursus2 yang disenaraikan di dalam artikel tuan? Jika boleh, dekat institut mane yer yang certificate nya laku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh join kursus2 yang dinyatakan diatas berdasarkan pengambilan pusat latihan. Sijil yang laku adalah sijil yg dikeluarkan dari pihak ketiga. Contohnya, dari ada beberapa kursus di PUSPATRI dan PSDC, Pahang yang dikendalikan dengan kerjasama pihak ketiga.

      Contohnya, Safety Health Officer, NDT(PCN) Inspector, Welding Inspector, Plant Inspection (API), Painting and Corrosion Inspector, Process Intrumention and control Technology. Boleh check dengan pihak latihan sendiri mengenai sijil2 yang akan dikeluarkan.

      Delete
  84. assalam tuan,sy dip in early childhood and special need for child... Ade ke course2 yg sesuai utk sy try di insep ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk kursus berkaitan childhood dan special need memang tiada lagi. Kebanyakkan kearah engineering.

      Delete
  85. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  86. As salam... adakah sy layak, sekiranya sy pernah membuat pinjaman dgn ptpk & masih belum melangsaikan pinjaman tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikutkan tiada masalah sekiranya anda telah melakukan pembayaran secara berkala. Walaubagaimanapun, INSEP program adalah kursus yang dibayar oleh pihak kerajaan untuk melatih para graduan. Boleh saja memohon.

      Delete
  87. Salam encik..sy dgree pengurusan matematik bcadang nk try erp-sap..kalo kursus erp-sap senang x dpt kje lpas tmt kursus..sy Ada beberapa soalan nk tye encik..cik bls kt emel sy shazaidah91@gmail.com tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kerana lambat reply. KUrsus yand diadakan diPenang adalah memang sangat sesuai untuk diambil. Sekiranya, tidak banyak calon, memang mudah untuk dapat tempat.

      Delete
  88. ASSALAMUALAIKUM ENCIK..SAYA FOLLOW COMMENT DARI ATAS SMPAILAH BAWAH..ADA BEBERAPA PERSOALAN YANG INGIN SY DAPATKAN JAWAPAN DARI PIHAK ENCIK..
    1) TAHUN 2017 USIA SAYA 28 TAHUN, SAYA CUBA APPLY HALAL PRODUCT EXCEVUTIVE DI MELAKA TAPI MEREKA REJECT SBB SISTEM SUDAH FIX RANGE UMUR.
    2) SAYA BERMINAT JUGA DALAM BIDANG SAFETY OFFICER DI JOHOR TAPI MASALAHNYA DISINI APABILA REQUIREMENT MEREKA HANYA UNTUK SISWAZAH DIPLOMA SAHAJA

    UNTUK KEDUA-DUA SOALAN DIATAS TIDAK BOLEH DIRUNDING KE? MEMANDANGKAN SAYA BETUL BERMINAT UNTUK BELAJAR DAN BERTUKAR HALA TUJU MASA DEPAN SAYA? SAYA MASIH BEKERJA DI TAPI PEKERJAAN HAKIKI SAYA TIADA PENINGKATAN KERJAYA. MOHON PENCERAHAN DARI PIHAK ENCIK. TERIMA KASIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seperti yang saya sebutkan dipost tersebut, pihak penyedia latihan sendiri yang menetapkan syarat umur dan syarat kemasukan. Seperti diPuspatri, hanya mengambil Diploma sahaja. Namun, di pusat latihan lain, pemegang ijazah masih boleh memohon.

      Jadi untuk kemasukan Safety Health Officer, mungkin boleh cuba memohon di Kismec, Kedah. Boleh cuba kursus lain di pusat latihan lain, atau memohon SL1M.

      Delete
  89. Salam.. saya sangat berminat untuk menyertai kursus SHO Dan akan menghadiri temuduga.saya harap sangat nak dapat. boleh kongsi tips2 yg boleh buatkan saya tersenarai sebagai pelajar SHO. arynaninty@gmail.com. Terima kasih

    ReplyDelete
  90. salam. mcm mane nak mohon kursus ini ye

    ReplyDelete
  91. Salam tuan. Saya dah dpt interview dlm kos oil and gas E&I dkt puspatri nti 14 march... cuak plak rasa.. apa soalan yg bakal di tanya ya nti? Tgi x percentage nk dpt masuk ni?

    ReplyDelete
  92. Salam tuan. Saya dah dpt interview dlm kos oil and gas E&I dkt puspatri nti 14 march... cuak plak rasa.. apa soalan yg bakal di tanya ya nti? Tgi x percentage nk dpt masuk ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan adalah leboh banyak kepada mengenali diri anda dan kenapa anda ingin join kursus yg dinyatakan.

      1) Perkenalkam diri dengan yakin.
      2) Jelaskan sebab anda ingin join kursus .
      3) Terangkan serba sedikit menhenai apa yg anda tahu ttg kursus tersebut- kaji kursus tersebut di intrnet.

      Itu serba sedikit soalan yg akan ditanya. Yg pasti datang awal dan yakin dengan diri anda.

      Delete
  93. salam tuan,sayalepasan diploma kewangan..saya berminat utk mernyertai bidang oil & gas..kemana sy perlu tuju??

    ReplyDelete
  94. Salam, saya lepasan insep, sy dpt offer kerja, but dlm masa yg sama tempoh praktikal saya belum habis, scope kerja yg saya dapat jauh dari bidang yg saya ambil di insep.. adakah jika saya bekerja akan dikenakan penalti?

    ReplyDelete
  95. Salam boleh sy tahu adakah puspatri masih memberi elaun bulanan ?

    ReplyDelete
  96. Saya lepasan diploma kewangan..sya ingin tukar bidang ke dalam bidang oil & gas iaitu NDT atau WELDING INSPECTOR..kemana hrus saya pergi dan buat??

    ReplyDelete
  97. salam,tuan..saya lepasan diploma sains
    boleh ke nak amik kursus SHO?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada masalah, boleh saja. Kerana kursus sho boleh dipelajari sesiapa pun.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Sejarah Jam Besar Sg Petani