QC & Non-destructive testing (NDT)

Dalam bidang manufacturing panggilan QC adalah biasa didengar dimana. QC adalah bermaksud Quality Control, dimana kebanyakkan kilang yang mengeluarkan komponen mekanikal atau elektrikal pasti ada quality control department. Fokus QC adalah lebih kepada memastikan barang yang dihasilkan menepati kriteria yang dikhendaki pelanggan/customer.

Metrolgy equipment ( QA manufacturing )
Upgrade kepada QC adalah QA iaitu Quality Assurance yang melibatkan analisis SPC, MSA, Chart ( Flow chart, Control chart, Pareto, etc)  untuk memastikan barang yang dihasilkan mencapai standard yang dikhendaki oleh syarikat dan pelanggan. Standard yang banyak diguna pakai adalah Ts, ISO, AS, etc .  Untuk mencapai tahap standard yang tinggi, lebih banyak analisis yang dilakukan untuk memastikan barang yang dihasilkan adalah menghampiri 0 defect/scrap. Ia lebih berkaitan kepada sigma ( bentuk graph, Cpk,Cpp, etc. )

X-Bar Chart, Sigma (Cpk Graph )

Perbincangan mengenai QA adalah agak panjang apabila memasuki analisis seperti SPC dan MSA. Namun, semua ini lebih banyak kepada untuk mencegah scrap/defect dari berlaku dalam manufacturing. Bidang yang saya dalami adalah lebih banyak kepada manufacturing berbanding oil n gas, tapi saya cuba menerangkan perbezaan diantaranya.

Dalam bidang Oil n Gas, QC/QA berperanan sama. Cuma ia lebih specific kepada bidang yang diceburi. NDT. ( Non-Destructive Testing ) dalam bahasa melayu dikenali sebagai ujian tanpa musnah. Tujuan utama adalah untuk mengenalpasti keadaan fizikal suatu bahan yang diuji, untuk mengelakkan sebarang accident berlaku sekiranya ia berfungsi. Setiap test memerlukan analisis yang teliti dan hanya certified personnel sahaja boleh melakukan kerja ini. Antara kursus ndt yang terdapat dimalaysia adalah Ultrasonic Testing, Magnetic partical testing, Eddy Current testing, liquid penetrant testing dan juga radiographic testing. Career banyak menjurus kepada oil n gas industry, steel manufacture dan aircraft service.

Ultrasonic Testing 
Setiap ndt personnel memerlukan lesen yang sah sebelum boleh berkerja. Antara pusat penyedia latihan yang bertauliah adalah Ruane-TATi di Terengganu. Antara pusat penyedia latihan ndt yang lain adalah adalah MINDT, SGS, INTEC, TWI dan banyak lagi.  Untuk memboleh kan seseorang diiktiraf sebagai Certified NDT, kursus dan exam perlu diambil. Yuran kursus juga boleh mencecah puluhan ribu.

Disini saya sediakan kursus berbayar yang terdapat di Ruane-TATi.


Setiap paip yang menyambungkan chemical, petrocarbon dan gas, paip yang telah diweld. casting compnonet, nozzle aircraft perlu dicheck secara berkala untuk mengelakkan kebocoran/defect yang boleh menyebabkan kemalangan sekiranya digunakan. Disebabkan itulah, plant oil n gas akan melakukan shutdown secara berkala untuk service dan maintenance dapat dilakukan.   Maka, disini lah NDT personnel bekerja untuk memastikan setiap testing yang dilakukan dapat memberikan bacaan sebenar mengenai bahan yang diuji dan langkah akan diambil apabila defect dikesan.
Ringkasan NDT 
Bidang ini sangat luas, jadi agak sukar untuk merangkumkan tugas sebenar NDT personnel. Tapi ini lah sedikit sebanyak penerangan yang boleh saya jelaskan. Dalam masa sekarang, dengan keadaan eknomi yang kurang stabil ( harga mnyak rendah ), permintaan untuk NDT personnel adalah agak berkurangan, namun lesen NDT yang dimiliki boleh digunakan untuk mendapatkan pekerjaan apabila keadaan ekonomi kembali stabil dan rancak seperti dulu.

Terima kasih kerana membaca, semoga berjumpa lagi..

Comments

  1. QC macam bez jgk..sbb ade elektrikal elektronik..tuan skrg bkerja sbgai QC la kan? Tu la sy fkir harga minyak skrg jatuh terukk..masih tercari cari utk smbung bidang apa y sesuai dlm INSEP..kena fhm dlu setiap..tq tuan atas perkongsian

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun mcm tu gak mula-mula dulu, keliru semasa memilih kursus INSEP ni. Walaupun percuma, tp peluang ni sekali seumur hidup..

      Saya tak bekerja dalam bidang qc, tp skrg dlm production/manufacturing.
      All the best..

      Delete
  2. salam tuan...tempat latihan mana yg menawarkan kursus ndt percuma bg sesiapa yg fresh dan berminat dlm kos ndt ini..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kursus ndt terdapat di KISMEC, PUSPATRI & TATIUC. Ini lah maklumat yang saya tahu.. CIDB pun ada menganjurkan kursus ndt secara percuma. Cuba rujuk tag kursus percuma cidb dalam post sebelum ini..

      Delete
    2. Mcmne nk amik pcn saje..boleh bg saya pencerahan..

      Delete
  3. Asalam tuan, saye bercadang akan mengambil NDT untuk RT dlam tahun ini di RuaneTati. sye lepasan SPM. dan adakah peluang kerja NDT di Malaysia ini bagus. Dan adkah RT ini senang untuk pass bila exam nanti ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang kerja NDT di Malaysia bergantung kepada harga minyak dunia. Sekiranya, harga minyak dunia meningkat, maka, peluang kerja akan berkembang. Permintaan tenaga kerja untuk NDT byk terbuka di Panggerang apabila ia siap sepenuhnya. Tangga gaji adalah berdasarkan pengalaman.

      Untuk lulus exam RT adalah bergantung kepada kemahiran semasa mengendalikan alat yang diberikan dan menganalisis data. Jadi, skiranya memberi perhatian semasa dalam kelas, tiada masalah untuk melepasi exam. Untuk lepasan SPM, pastikan anda sentiasa mengulangkaji kembali pelajaran yang diajar, kerana banyak istilah "oil n gas" akan diterangkan dan terus bertanya jika tidak memahami maksud/istilah tersebut.

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Salam tuan. Bidang ini suitable or not for ladies?. Sya more study with position QC, sya nak tnya mana lagi berat Electrical or NDT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdasarkan pemerhatian saya, bidanf qc di oil n gas lagi mencabar kerana ia melibatkan jumlah msa yg panjang, cabaran dari segi tempat bekerja, peraturan dan tidak tentu masa bila dipangil bekerja.

      Sekiranya yakin boleh melalui semua ini, tiada maslah untuk success dlm bidng ini. NDT lebih berat kerana ia memerlukan masa yg panjang untuk belajar melalui pengalaman .

      Delete
  6. Assalamualaikum, sy lepasan spm tuan. Macam mane sy nak mula sbb sy ingat nak amik UT (ndt).dan ade ke company yg nak amik sy bekerja lepas amik this course.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat masa sekarang, course UT ada ditawarkan di Ruane-TATI. Cuma, buat masa sekarang, persaingan agak sengit dalam bidang ni. Jadi, perlu intai dulu, mana2 opening semasa berkursus.

      Delete
  7. asalamualaikum....saya mencari org sabah yg ingin mengikuti kursus secara percuma ndt...klik je wasap sya In Sha Allah sy akan bls... www.wasap.my/0168285552/KURSUSCIDB mohon tlg war2kan ye area kota kinabalu...kursus bermula 22 januari 2018

    ReplyDelete
  8. Maaf ingin sy brtnya. biasanya ndt ni peluang kerja nya banyak dlm sektor oil &gas kan. jd soalan sy selain sektor oil & gas sektor ape lagi yg memerlukan ndt ni. maaf sy lngsung tk tahu apa2, tp teringin nk ceburi dlm bdg ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ndt turut digunakan dalam aerospace industry terutama syarikat yang certified dalam AS9100, AS9110. Selain itu, industri yg menawarkan service material testing seperti Quasi-S di Kajang.

      Delete
  9. Saya alumni jmti peminjam ptpk institut mna saya boleh untuk belajar ndt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk belajar NDT, banyak yang ditawarkan sekitar KL. Tapi dari segi yuran, Ruane-Tati lebih berpatutan.

      Delete
  10. Slmat pagi . Saya ada cert ndt ut lvl 2 cuma agak keliru macam mana nak apply job sebab banyak search result keluar untuk engineer sahaja .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Job untuk cert ndt selalu tertumpu kepada oil n gas. Tidak banyak ditawarkan dalam manufacturing. Cuma pada masa sekarang, job specific untuk ndt agak kurang. Tapi tuan boleh gunakan search "technician ndt" untuk peluang lain. InsyaAllah

      Delete
  11. salam. saya lepasan diploma dlm bidang engineering. sy brminat kerja offshore. apa kursus2 yg sesuai utk sy ambil dan peluang kerja yg byk bg lepasan diploma engineering? contoh kursus pcn ndt ? kursus safety health officer ? tolong bang bagi cadangan atau pandangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antaranya kursus berkaitan Scaffolding(Niosh), Oil& gas Safety Passport (Niosh). Untuk peluang pekerjaan, agak susah hendak jelaskan kerana ia mengikut negeri. Cuma peluang pekerjaan dlm qc mmg terbuka byk di sektor manufacturing. Di sektor oil n gas byk berkaitan dgn helper shutdown, technician. Join group oil n gas di fb untuk detail peluang kerja yg ada .

      Delete
  12. Macam mana nak sambung kos QC..saya dah cukup pengalaman dalam bidang welder..jadi sekarang saya nak sambung tahap QC..macam mana ye?

    ReplyDelete
  13. Salam tuan, sy berminat untuk ambil exam PT, MPI & ET level 3. Sekarang sy bekerja dlm bidang aviation dan sy ade certificate PT, MPI & ET level 2. Dekat mne sy boleh dapatkan buku & exam untuk level 3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Level 3 selalunya di buat di TWI, kerana ia merupakan pusat training yg banyak di seluruh dunia. Cuma kos mmg tinggi.

      Lebih baik mohon dengan company, kerana HR akan ada peruntukan HRDF.

      Delete
  14. Salam tuan. Saya lepasan diploma engineering. Sekiranya saya mengikuti kursus ndt (ultrasonic weld) di akademi binaan malaysia dan dimanakah peluang kerjaya mengikut kursus yang diambil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang kerja untuk bidang NDT selalunya semasa join shutdown Petronas. Semasa tu kontraktor akan terlibat. Perlu apply kerja sebagai NDT technician/operator dengan mana2 company contractor dahulu, baru ada job.

      Delete
  15. salam tuan.sy mmg dah berkerja sbagai ndt technician ni dlm sector oil and gas ni.
    cume sy nak tahu ad ke cabang lain selain sector oil and gas memerlukan oil and gas ni.blh kasi contoh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memerlukan ndt ni.blh kasi contoh? terima kasih tuan.

      Delete
    2. Sektor lain yang memerlukan NDT adalah Aerospace industri. Ia antara industri yg baru berkembang di Malaysia, kebanyakkan industri ini lebih kepada "maintenance and service/overhaul of aerospace/aeroplane equipment". Terdapat byk company di sepang/shah alam yang memerlukan competent ndt staff untuk melakukan inspection ndt selepas overhaul/maintenance dilakukan.

      Delete
  16. Salam tuan,sy currently dlm bidang oil n gas brpengalaman sbgai mechanical rigger dan berminat menceburi bidang NDT. Yg ingin sy tahu disini adalah:
    1) kursus asas atau permulaan utk seseorang menjadi NDT technician yg mana perlu ambil dulu adakah MT sbgai cth.
    2) Brapa jenis kursus NDT yg perlu diambil utk melayakkan mnjadi seorang NDT technician dan dterima cmpany utk bkerja.
    3) brapa bajet yg perlu dperuntukkan utk mengambil kursus NDT bg permulaan

    Mohon pencerahan dan maklumat berkaitan terima kasih.

    ReplyDelete
  17. Salam tuan, nak tanya..kursus mana yg perlu kita ambil terleb8h dahulu dlm course NDT ni utk melayakkan diri sbgai NDT technician dan kursus tersebut diterima oleh syarikat oil n gas utk menjadi NDT technician tq..

    ReplyDelete
  18. Salama tuan..sy ada lesen Cat A dlm aciation...sekarang ni saya berminat utk belajar NDT dlm bidang Aircrat...macam mana saya nk cari pusat latihan yang menyediakan latihan secara intensif dlm bidang NDT Aircraft?....tqvm tuan jika dapat menolong saya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Sejarah Jam Besar Sg Petani