INSEP PUSPATRI 2016 : TEMUDUGA TERBUKA AWAL TAHUN INI TELAH DIBUKA - 2 Feb 2016


Website PUSPATRI : http://webhost.puspatri.edu.my
Facebook PUSpATRI : https://www.facebook.com/johorskillsdevelopmentcentrepuspatri/timeline

Check list dokumen yang perlu disediakan
1. Resume
2, Salinan kad pengenalan
3. Transkrip/ Slip exam ( salinan dan original )
4. Salinan diploma atau ijazah bagi yg dah convo
5. Sijil original ( akademik & kokurikulum )
6. Gambar passport ( Mungkin diperlukan )
7. Alat tulis dan kertas.

dan yang paling penting adalah "Datang & daftar awal "


Semoga berjaya, siapkan dengan segala persiapan dan ilmu berkaitan dengan kursus yang dipohon.
Rujuk post Syarat sertai INSEP : http://nurmuhamad89.blogspot.my/2015/04/syarat-syarat-menyertai-insep.html

Comments

  1. Nak tnya.. Yg no. 6 tu, sijil original sijil ape ye nak bawa?

    ReplyDelete
  2. Segala sijil yg pernah dapat. Sijil akademik dan kokurikulum.

    ReplyDelete
  3. Selain puspatri, pusat latihan mane lg ye yg tawarkan NDT inspection atau welding inspection?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk welding inspection hanya di PUSPATRI. Kursus ini sangat mahal, rakan saya ada mengambil exm berbayar di TWI, dengan harga ribuan ringgit, namun gagal . Ini kerana exam welding inspection adalah agak sukar. Namun, apabila menyertai insep, anda akan belajar beberapa bulan dalam bidang khusus welding, seperti fusion(oxfuel gas, arc, gas metal arc, etc.) Jadi anda mempunyai kemahiran yang sangat berguna secara praktikal di PUSPATRI untuk melepasi exam welding inspection selepas itu. Walaupun saya adalah graduan dlm mechanical engineering, dlm degree course hanya mementingkan 80% teori dan 20% praktikal makmal, seperti quality weld yg saya masih ingat adalah porosity weld, incomplete weld, crack, stress residue, etc. Tapi bila awak belajar secara praktikal dan khusus dlm welding, anda akan lebih mahir dan cekap. Jadi kursus welding yg patut anda cuba ambil dahulu, kerana hanya terdapat di PUSPATRI setakat ini.

      Kursus NDT terdapat di PUSPATRI, KISMEC dan TATIUC. Rujuk post terbaru saya.

      Delete
    2. Plant inspection pun hanya kat PUSPATRI je ke?

      Sy nak minta pendapat, antara plant inspection, NDT inspection dgn welding inspection, mane satu yg sesuai utk bidang oil and gas bagi fresh graduate degree mechanical engineering? Saya ade dengar2 juga yg skang ni plant inspection kat PUSPATRI hanya ambil org yg ada pengalaman berkaitan shaja. Yg tiada pengalaman tak diambil katenya. Ape nasihat yg bole anda berikan kpd saya? Sbb saya pun dilema skang ni..

      Delete
    3. Kesemua sesuai dlm oil n gas. API adalah kos pure technical, means concept dan calculation sgt penting. Sijil yg dikeluarkan adalah puluhan ribu nilainya. Tak banyak API inspector diMalaysia, kerana ramai yg gagal dlm certified examination.Sekiranya awak study ttg API 653, etc, awak akan dapati teori agak susah difahami jika tidak berpengalaman dlm sektor berkaitan. Ini kerana istilah dlm oil n gas jarang kita dengar. Boleh fahami dengan byk merujuk ke dlm buku dan internet.

      Cuba mana2 kursus yg anda minati, kerana rezeki kita tidak tahu.. Yang penting cuba dan terus cuba.. Sekiranya tidak berjaya disini, masih byk pusat latihan lain yg menawarkan kursus2 lain.. Seperti saya katakan, kursus hanya sebagai batu loncatan mendapatkan kemahiran, bukan untuk mendapat kerja.. Bila awak rujuk post saya sebelum ni, awak akan faham kenapa blog ni diwujudkan.. Semoga berjaya..

      Delete
    4. Nak tanya, bole tak nak tau perbezaan antara NDT Inspection dgn Welding Inspection yg ade kat PUSPATRI dgn lebih details? Cari kat internet die kate welding inspection gune NDT methods..

      Delete
  4. nk tnye utk welding inspector kt puspatri utk ble abs khusus tros dpt cert ukt welding inspector ke atau kne amk exam cth kt TWI tu..sbb ak de dpt kt puspatri welding inspector..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puspatri adalah pusat penyedia latihan yang berdaftar. Jadi apabila tamat kursus, sijil certified sebagai welding inspector hanya akan dikeluarkan oleh third party. Puspatri akan keluarkan sijil tamat insep. Yang saya faham, pihak penyedia latihan akan booking exam slot dengan third party, untuk certification exam.

      Delete
  5. Terima kasih tuan.Sangat membantu!

    ReplyDelete
  6. Salam tuan, ,,,,macam mana yg x ada dipolam cuma ada spm je skg saya cuma ada cswip 3.0 saja nak ambil 3.1 buleh cari penyelesian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk CSWIP 3.1, mmg tak pernah dapat info ttg nak upgrade kalu guna SPM. INSEP pun tak boleh nak join. Ada 1Malaysia Grip, tapi yg tu kena persetujuan majikan tempat anda bekerja untuk melayakkan anda join kursus tu.

      Delete
  7. Salam tuan, ,,,,macam mana yg x ada dipolam cuma ada spm je skg saya cuma ada cswip 3.0 saja nak ambil 3.1 buleh cari penyelesian

    ReplyDelete
  8. Salam tuan nk tanyalah . Sy lepasan INSTEP dan berhasrat utk buat SHO . Dkt INSEP 1 kelas berapa ramai anggaran student ye? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu kelas INSEP untuk setiap kursus diletakkan minimum pelajar 15-20 orang. Maksimum dlm 25 orang. Anggaran jumlah pelajar adalah berdasarkan dana yang diberi oleh kementerian kepada PTPTK dan Pusat penyedia latihan untuk menjalankan kursus.

      Delete
  9. Salam tuan nk tanyalah . Sy lepasan INSTEP dan berhasrat utk buat SHO . Dkt INSEP 1 kelas berapa ramai anggaran student ye? Tq

    ReplyDelete
  10. slm tuan.. Sy nk tnye sy ad sjil welder dri 3g smpai 6g.. dulu sy amek kt cidb tmpoi anjuran felda.. Tp sijil ori n kad sy x dpt.. Cme ad y copy je.. Sy call pjbt flda dorg ckp sijil sy xd.. Tp Smaw gtaw sy ad bljr.. Klw sy nk smbung lg kt puspatri bleh ke? N sbgai ape plak 2?

    ReplyDelete
  11. slm tuan.. Sy nk tnye sy ad sjil welder dri 3g smpai 6g.. dulu sy amek kt cidb tmpoi anjuran felda.. Tp sijil ori n kad sy x dpt.. Cme ad y copy je.. Sy call pjbt flda dorg ckp sijil sy xd.. Tp Smaw gtaw sy ad bljr.. Klw sy nk smbung lg kt puspatri bleh ke? N sbgai ape plak 2?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Pos Laju hantar barang ke orang yang salah ( Delivered but not received )