Mengenal erti kerja harian....



Alhamdulilah, diberi kesempatan untuk menulis terbaru untuk bulan ini. Boleh dikatatakn, tidak sempat untuk membuat post kerana kesibukan dalam mengendalikan urusan harian.  3 bulan sudah berlalu sejak aku memegang jawatan engineer dan bekerja di kilang ini. Memang tidak ku sangka, tugas sebagai engineer memerlukan kretiviti, kesabaran dan kecepatan dalam membuat keputusan. Jika tidak, pasti segala urusan akan tergendala, kerana apabila berlaku sebarang masalah, engineer yang akan dirujuk terlebih dahulu untuk pandangan teknikal. Buat masa ini, agak banyak masalah yang aku hadapi dan telah aku selesaikan. Dari masalah sekecil-kecil contaminated cap jari pada produk yang dihantar sehinggalah product tidak fit dipasang apabila sampai ke customer. Memang semua ini memerlukan tindakan cepat, dimana, testing, rework, application perlu dibuat dengan segera kerana customer menunggu produk yang dikhendaki. Dalam engineering, tiada benda yang sempurna, jadi penyelesaian secara verbal adalah perlu kerana tidak semua produk boleh mendapat kesempurnaan dari cosmetic dan dimension. Cuma kesungguhan berjumpa dengan customer dan berbincang untuk menyelesaikan masalah tersebut secara berdepan memang perlu.

Check radius of the part using cmm
Sudah beberapa kali, aku berjumpa dengan pihak customer yang terdiri dari production team, quality team dan assembly team secara berseorangan, untuk menyelesaikan masalah fitting/dimension/cosmetic produk. Memang penyediaan perlu supaya masalah dapat dijawab dengan yakin. Bukan lah tugas mudah untuk meyakinkan orang lain, tapi dengan konsep engineering yang pernah dipelajari di universiti sebelum ini, memudahkan untuk menerangkan secara teliti tanpa menggunakan istilah yang sukar difahami. Tidak semua orang tahu mengenai engineering, dan cara untuk control manufacturing dari awal sehingga produk sampai ke customer, dengan pengalaman inilah, aku belajar untuk menerangkan dengan asas tanpa masuk secara details.

Checking part using CMM

Buat masa ini, memang agak penat apabila difikirkan dengan tugas yang aku lakukan. Sebuah company yang tidak besar, akan mempunyai jumlah engineer yang sedikit, tapi jumlah operator yang banyak. Kadang-kadang perbincangan sukar dilakukan kerana asas engineering yang tiada, jadi akhirnya terpaksa la berfikir sendiri cara untuk menyelesaikannya. Cuma dari situlah, orang lain akan belajar untuk menyelesaikan masalah yang sama pada masa depan.

Bending Setting 

Kepenatan pada masa sekarang hanyalah sementara, kerana kadang-kadang aku tidak sedar seminggu sudah berlalu. Bila tengok kalendar, sudah sampai hujung bulan. Memang betullah, masa berlalu dengan cepat pada masa sekarang.

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam keadaan merugi (celaka), kecuali orang-orang yang beriman, beramal shalih, saling menasehati dalam kebenaran, dan saling menasehati dalam kesabaran.” (Al ‘Ashr: 1-3)

Kadang-kadang aku sendiri lalai dalam melakukan ibadah, kerana terlalu sibuk dengan urusan kerja.  Namun, aku bersyukur kerana mempunyai ibu bapa dan rakan-rakan kilang yang sentiasa memperigatkan aku tentang kehidupan dunia dan akhirat. Alhamdulilah...

Untuk para pembaca, sekiranya ingin bertanya tentang sesuatu, boleh comment dibawah, saya akan cuba menjawab. Untuk para graduan/pelajar yang ingin tahu menjadi engineer satu hari nanti, boleh email dengan soalan yang spesifik. Sekiranya berkesempatan, saya akan menjawab dengan cepat.. InsyaAllah. ( Sekiranya ada soalan yang saya tak jawab dulu walaupun dah email, boleh email sekali lagi, kadang2 tak sedar ada soalan tu dalam email)

Apapun, semoga para pembaca mendapat mafaat dari blog ini.
Syukur, jumlah page review di blog ini sudah mencapat 100,000... Terima kasih kerana singgah disini.... 

Comments

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Sejarah Jam Besar Sg Petani