Things end, but memories last forever.


Sudah setahun aku meninggalkan Terengganu, teringat lagi zaman semasa menuntut ilmu di TATiUC, Walau apa pun yang terjadi, persahabatan masih kekal terjalin. Alhamdulilah....










Things end, but memories last forever.



Comments

  1. Nak tanya kalau dh lepas kursus, apa jenis position y boley kita mohon? Sbb sy dpt dua pilihan antra manufacturing process ataupun automation equipment design? Mana y okayy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk fresh graduate, position yg blh mohon adalah berdasarkan ijazah/diploma yg anda pegang sebelum ini. Untuk jawatan seperti engineer,asst engineer, supervisor, kebanyakkan memerlukan pengalaman, namun boleh cuba di company yg kecil ( small medium enterprise ), dengan range gaji yang lebih kecil.

      Manufacturing proses byk melibatkan mechanical engineering, manakala autamation byk melibatkan electronik engineering seperti plc, design code program, robot movement, sensor.

      Cadangan, manufacturing process, kerana exposure kepada industri perkilangan adalah lebih besar. Boleh intership dicompany manufacturing yg terdapat byk di Penang.

      Delete
    2. Kalau automation equipment design bnyk tak peluang pekerjaan?

      Delete
  2. Nak tanya kalau dh lepas kursus, apa jenis position y boley kita mohon? Sbb sy dpt dua pilihan antra manufacturing process ataupun automation equipment design? Mana y okayy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Auto equipment design banyak melibatkan pengunaan software dan memahami kod dalam plc. Peluang pekerjaan untuk automation tak banyak, kecuali kilang2 pembuatan mesin, robot di Penang. Saya grad mechanical engineering dengan major dlm automation dan manufacturing, cuma bila saya mintak kerja, mmg susah nk cari area automation. Sbb automation mmg purely technical untuk elektronik, dan mekatronik.

      Selalu area manufacturing yg terbuka luas.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Sejarah Jam Besar Sg Petani