Seminar Accident Reporting Investigation- SHO Career Development


Pada 28 Februari 2019, berkesempatan untuk menyertai satu seminar di Niosh, Bangi. Seminar Accident Reporting and Investigation Procedure diadakan didewan kulilah. Terdapat kira kira 200 peserta dalam seminar ini. Memang tak sangka jumlahnya agak ramai. Cuma kali ini kursus ditaja oleh syarikat. Jadi peluang ni tak dilepaskan untuk bersua kenal dengan pakar pakar dari NIOSH dan SHO dlm semniar tersebut.



Sepanjang seminar berlangsung beberapa maklumat yang dikongsikan oleh Tn Zariman. Dari konsep "memory retention, accident fact, accident triangle, impact and +/- consequence, career development in SHO, competency attributes sehinggalah law-law yang berkaitan safety di Malaysia. Pengenalan agak panjang, namun dari situ lah peserta yang baru dapat "catch up" dengan ilmu baru ini.

Sebenarnya career seorang SHO dapat diringkaskan sebegini.
OSH Practitioner - Career Development

Dari career yang ditunjukkan, banyak cabang cara yang boleh dilakukan untuk menjadi seorang SHO. Paling penting adalah minat dan terus mencari/menyertai seminar-kursus CEP point mengikut DOSH requirement.

Dalam accident reporting, terdapat beberapa methodology yang boleh dilakukan. Tapi ia mengikut keadaan seperti pengunaan 5Why1How, Root cause analysis, etc

Perkara yang penting dalam process ini adalah :

"To ask the right person & the right question"

and there are no such perfect question. Since its based on experience to ask.

Collect Information
1. People
2. Position/Process
3. Part/Object
4. Document/SOP

Dari Input yang dapat, analyze untuk Output mengikut control system. 😁


Memang banyak perkara baru yang dapat dikaitkan dalam kehidupan, dan memang bersyukur diberi peluang untuk menghadiri seminar ini.

https://www.facebook.com/220246068006146/posts/2363547977009267/

Comments

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Pos Laju hantar barang ke orang yang salah ( Delivered but not received )