Berpindah ke bidang yang berbeza daripada pengajian? Inilah kisah saya.

Melihat kembali dekad yang lalu, menarik untuk merenung perjalanan saya memasuki dunia pekerjaan selepas tamat pengajian. Saya mendapat pekerjaan sebagai Jurutera Mekanikal di jabatan R&D di kampung halaman saya, berasaskan projek. Mendapatkan jawatan ini sebahagian besarnya disebabkan oleh pengalaman saya sebelum ini sebagai ahli pasukan semasa zaman universiti, terutamanya dengan pasukan Robocon. Namun, setelah pertimbangan yang teliti, saya menyedari bahawa ia bukanlah tempat yang sesuai untuk saya, mendorong saya untuk meneroka bidang di luar pengajian saya.

Perpindahan ini terbukti mencabar, terutamanya kerana saya kekurangan pengalaman praktikal. Akibatnya, saya memulakan perjalanan saya sebagai juruteknik QA di syarikat Perusahaan Kecil dan Sederhana, menerokai bidang kualiti - suatu perubahan dari pengajian saya. Dari kedudukan ini, saya bermula dari awal untuk mempelajari asas-asas kualiti.

Kepakaran saya dalam kualiti berasal dari mempelajari ASQ Body of Knowledge (BOK) -CQT, CQE, CQA dan CQM. Selain itu, saya telah menjalani latihan yang disediakan oleh syarikat dan kursus dalam talian, yang membolehkan saya mengasah kemahiran dalam pemeriksaan, metrologi, kalibrasi, kawalan kualiti (QC), jaminan kualiti (QA), dan pengurusan kualiti (QM).

Apabila saya di berikan kerja pengurusan, tumpuan saya beralih lebih kepada kepimpinan dan keselamatan, pengurusan lean, pengauditan, kelestarian, teknologi dan pengurusan kewangan. Dalam kata mudah, saya mempelajari bagaimana perniagaan dan pengurusan berfungsi. Saya mesti mengakui dengan rendah hati bahawa menguasai bidang seseorang sambil menguruskan orang dengan berkesan adalah cabaran yang besar. Ia tidak mudah.

Saya masih ingat dengan jelas pengalaman menangani pelanggan pelbagai negara, memenuhi keperluan/harapan mereka terhadap produk/perkhidmatan, dan pada masa yang sama, memimpin pasukan sambil menangani complaint dari pelanggan.  Pengalaman ini telah mengajar saya bahawa pelaksanaan tindakan pembetulan untuk sebarang isu harus disesuaikan dengan tahap kematangan organisasi.

Sepanjang perjalanan 10 tahun saya, saya telah menghadapi banyak cabaran, tetapi satu perkara tetap jelas: "kita bertanggungjawab untuk setiap tindakan kita sendiri", jadi memberikan usaha terbaik adalah penting. Kesyukuran adalah penting, terutama memandangkan dedikasi kita untuk menyokong keluarga kita.

Untuk graduan baru yang mencari pekerjaan pertama, jangan terlalu mengutamakan gaji yang tinggi. Sebagai graduan baru, anda pasti akan membuat kesilapan, dan mempelajarinya memerlukan masa dan kesabaran. Pembelajaran adalah proses berterusan yang memerlukan masa. Jadi, rebutlah peluang kerja yang ada kerana anda akan berkembang dari situ. Setiap laluan yang anda ambil sekarang akan mempengaruhi masa depan anda.

Comments

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Pos Laju hantar barang ke orang yang salah ( Delivered but not received )