Alhamdulilah, akhirnya berjaya juga ..



Setelah lebih dari 2 bulan setengah menggangur, akhirnya berjaya juga mendapat kerja. Tidak sangka, walaupun terdapat pelbagai dugaan dalam interview, lekat jugak untuk mendapat kerja. Semuanya bermula dengan aku melihat iklan jawatan kosong di papan jobsmalaysia depan Pejabat Buruh Sg Petani. Dari situ, aku menghantar surat bersetem RM1 yang diisi cover letter dan resume.

Dalam masa 2 hari, pihak kilang menghubungi aku untuk sesi interview pada petang itu jugak. Interview adalah lebih kurang 1 jam 30 minit, dimana aku terus dioffer dengan job diakhir interview. Interview yang paling pantas mendapat job offer. Cuma tak sign apa2 agreement lagi, cuma tak sangka begitu cepat. Jawatan yang aku pegang sebenarnya tidak pernah wujud, tapi company percaya aku boleh melakukan tugas tersebut. Alhamdulilah, diberi perhargaan oleh interviewer dalam sesi temuduga. Jawatan aku banyak berkaitan kepada QA tapi tidak specifik kerana perlu terlibat dengan projek-projek pada masa depan.

Berdasarkan pengalaman aku, apabila berkomunikasi dengan interviewer, jujur dengan jawapan yang diberikan. Tidak perlu membangakan diri dengan kebolehan yang kita, tapi insist kepada apa yang kita boleh offer kepada syarikat jika diambil bekerja disitu. Jika tidak tahu kemahiran seperti menggunakan software seperti mastercam, solidwork,-- jujur dengan memberitahu boleh belajar sambil bekerja.

Cuma satu pengajaran yang aku pegang sekarang, jika ada masalah dengan managment syarikat, berkomunikasi sehingga berjaya mencari penyelesaian. Jangan niat untuk berhenti kerja kerana sikap bos kita, tapi sebolehnya bertahan ditempat kerja asal sehingga berjaya mendapat kerja lain.  Itu sahaja caranya, kerana pada waktu ini, untuk mencari pekerjaan yang kita minati, adalah amat sukar sekali. Ingat usaha untuk mencari rezeki... 


Apa pun, aku berdoa semoga aku berjaya membina career ku disini disamping membantu company berkembang dengan lebih besar pada masa hadapan. InsyaAllah. 

Comments

  1. SEMOGA BERJAYA DALAM APA JUA YANG DIPERJUANGKAN...
    http://jmbelog.blogspot.my/

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Sejarah Jam Besar Sg Petani