Gaji minumum RM1K di sektor swasta bermula Julai 2016



Nampaknya, dengan kos sara hidup yang agak tinggi sekarang, gaji asas (minumum wage) turut dinaikkan dari RM900 sebelum ini ke RM1000 bermula Julai ini. Walaupun jumlah kenaikan ini kecil, tapi bila dikira dengan OT, ia lebih banyak dari sebelum ini.

Ini bermaksud, operator pengeluaran kilang dapat memperolehi RM920 untuk setiap bulan tanpa OT ( RM80 dimasukkan dalam KWSP - 8% ). Untuk satu hari bersamaan RM 43.48, satu jam RM4.35. (OT 1 jam bersamaan RM6.52 ). Untuk membawa pulang RM1,500 setiap bulan, sebanyak 90 jam OT(1.5) diperlukan.

Diharapkan, dengan kenaikkan gaji minimum ini, gred gaji bagi jawatan lain turut dinaikkan. Teringat, pada first time kerja, masa interview tahun 2014, mintak gaji rendah sebab bermula sebagai technician, tapi tak sangka dapat lagi rendah dari sepatutnya. Tapi dah masa tu, memang perlu cari kerja, terima je lah.  Jadi dengan mengharapkan OT lah, boleh mengumpul duit lebih. Kalu tanpa OT, tolak kereta, bil, minyak etc, memang tak cukup.

Gaji gred bagi diploma dengan pengalaman kurang 2 tahun di industri perkilangan masih lagi rendah, antara RM1200- RM1800. Gred gaji ijazah adalah antara RM1500 - RM 2400. Walaupun Malaysia telah berkembang pesat sejak tahun 1990, namun tangga gred gaji masih lagi rendah di sektor swasta terutama di utara semenanjung. Diharapkan, situasi pengganguran di Malaysia tidak menjadi terlalu teruk seperti di US dan Canada.

Buat masa sekarang, aku telah menghadiri 4 interview, yang mana setiap interview mengambil masa kira-kira 2 jam, namun tiada jawapan yang aku terima sehingga kini,


Nampaknya, Dilema Melayu yang diceritakan oleh Dr Mahathir akan kembali semula....
Lama kelamaan, aku sedar bahawa sektor perkilangan di utara bukanlah tempat sesuai untuk mulakan kerjaya .



Comments

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Sejarah Jam Besar Sg Petani