Situasi Eknomi Tidak Menentu...

Selamat tahun baru kepada semua pembaca blog...

Semasa post ini ditulis, harga minyak dunia adalah rendah iaitu diantara 30-35 dollar, dimana membawa kesan kepada ekonomi yang tidak menentu di Malaysia ( salah satu sumber eknomi malaysia adalah oil dan gas ). Dengan kos sara hidup yang semakin tinggi, ini turut membawa kesan kepada sektor pekerjaan bagi mahasiswa yang graduate dari universiti tempatan. Kekurangan pekerjaan akan berlaku disektor Oil & Gas dan manufacturing terutama elektronik. Ini kerana, majikan akan cuba mengawal kos operasi dengan mengurangkan bilangan pekerja. Maka pengganguran akan berlaku..

(Maklumat dari Facebook Feeds)


Di Penang sahaja, beberapa kilang telah menutup beberapa plant untuk mengurangkan kos. Ada yang berpindah ke Vietnam/China. Dengan nilai ringgit yang agak lemah kesan dari eknomi serantau, maka tahun ini adalah tahun yang agak sukar bagi pencari kerja mencari kerja sesuai dengan kelayakan masing-masing.

Artikel Surat Khabar bertarikh 4 Oktober 2015




Apa pun, carilah pekerjaan dan pengalaman pertama anda walaupun dari bawah... 
Itulah yang terbaik dari terus menunggu jawatan idaman masing-masing...

Semoga berjumpa lagi.....

Comments

  1. Assalamualaikum mcm nak apply masuk insep kan..lepas sy hbis belajar then saya terus apply boley? Mksudnya tanpa ada lagi sijil dip or deg? Sbb kat stu tulis kena bagi salinan sijil..hmm lagi satu saya kos sains gunaan fizik elektronik dan instrumentasi..agak2 kos apa yang okay? Kalau boleh sy nak kat puspatri sbb bce review tuan ckp kt stu bgus..😆😆

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSEP hanya untuk pemegang diploma dan ijazah.. Itu syarat utama. Boleh apply untuk kursus selain insep, cuba klik "kursus percuma" untuk maklumat lain.. Antara kursus yg ada bagi pemegang sijil ialah dari Yayasan Peneraju, Automotive institute & CIDB.

      Delete
    2. Saya sekarang belajar ijazah sains gunaan fizik elektronik dan instrumentasi..apa course di insep y sesuai dgn apa y sy bljar di peringkat ijazah sya? Saya berminat dlm QC dan NDT. Adakah sesuai dgn saya punya ijazah? Dan tuan pon QC right? Ap beza QC dan NDT?

      Delete
    3. Selepas habis belajar, dapatkan surat pengesahan habis belajar dr universiti. Kemudian baru blh apply. Kursus yg sgt sesuai adalah calibration & instrumentation technology dr PUSPATRI. Kursus ini byk berkaitan oil n gas untuk calibrate valve untuk API valve dan non API valve.Peluang pekerjaan untuk bidang agt besar apabila panggerang siap sepenuhnya. Kerana valve perlu diservis apabila tiba waktunya.. Setiap kali service, perlu ada orag yg perlu calibrate dan testing untuk siapkan inspection n certificate.

      Delete
  2. salam tuan...tempat latihan mana yg menawarkan kursus ndt percuma bg sesiapa yg fresh graduate dan berminat dlm kos ndt ini..dan ape perbezaan ndt ,welding inspec gan api yg mne perlu ambil dlu..sbb ndt pon ade bnyk method..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sarankan contact Puspatri, Johor. Disitu ada menawarkan kursus ndt sebelum ini melalui insep. CIDB pun ada menawarkan kursus ndt percuma.

      API adalah standard American Petroleum Institute. Kursus ini lebih kepada tank inspection, piping inspection, etc.

      Welding inspection, adalah lebih kepada welding . Terutama dari segi kualiti welding yang dihasilkan

      NDT adalah ujian tanpa musnah, untuk memastikan crack/defect dapat dikesan dan dicegah. Rujuk post QC & Non Destructive Testing .

      Mahirkan diri untuk satu bidang sahaja. Setiap bidang mempunyai cara yang berbeza, dan kos adalah ribuan ringgit. Setiap kursus memerlukan anda lulus exam bertulis sebelum ditauliahkan.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Step-step apabila ingin berhenti kerja

Pos Laju hantar barang ke orang yang salah ( Delivered but not received )